UNIVERSITYOF
BIRMINGHAM

iversit}/]ofBirmin am
esearch at Birmingham

Music and Austrofascism
Attfield, Nicholas

DOI:
10.1017/rma.2022.21

License:
Creative Commons: Attribution (CC BY)

Document Version
Publisher's PDF, also known as Version of record

Citation for published version (Harvard):

Attfield, N 2023, 'Music and Austrofascism: radio, pan-Germanism, and the reinvention of the Wiener
Symphoniker', Journal of the Royal Musical Association, vol. 147, no. 2, pp. 417-448.
https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

Link to publication on Research at Birmingham portal

General rights

Unless a licence is specified above, all rights (including copyright and moral rights) in this document are retained by the authors and/or the
copyright holders. The express permission of the copyright holder must be obtained for any use of this material other than for purposes
permitted by law.

*Users may freely distribute the URL that is used to identify this publication.

*Users may download and/or print one copy of the publication from the University of Birmingham research portal for the purpose of private
study or non-commercial research.

*User may use extracts from the document in line with the concept of ‘fair dealing’ under the Copyright, Designs and Patents Act 1988 (?)
*Users may not further distribute the material nor use it for the purposes of commercial gain.

Where a licence is displayed above, please note the terms and conditions of the licence govern your use of this document.

When citing, please reference the published version.

Take down policy
While the University of Birmingham exercises care and attention in making items available there are rare occasions when an item has been
uploaded in error or has been deemed to be commercially or otherwise sensitive.

If you believe that this is the case for this document, please contact UBIRA@lists.bham.ac.uk providing details and we will remove access to
the work immediately and investigate.

Download date: 25. Apr. 2024


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21
https://doi.org/10.1017/rma.2022.21
https://birmingham.elsevierpure.com/en/publications/71644c1d-84e9-4438-984e-c557d8392c02

Journal of the Royal Musical Association, 14712, 417448
doi:10.1017/rma.2022.21

CAMBRIDGE

WY/ UNIVERSITY PRESS

Music and Austrofascism: Radio,
Pan-Germanism and the Reinvention of the

Wiener Symphoniker

NICHOLAS ATTFIELD

Abstract ‘Austrofascist’ has again become an accepted term to describe the Austrian regime from
1933 to 1938. This article contributes to this re-emergence using the example of the Wiener
Symphoniker, and by seeking long-term ‘fascistization” processes surrounding the orchestra rather
than blunt comparisons against developments in neighbouring regimes. The account hinges on
the Austrian radio service (RAVAG), through which, during the economic crises of the 1920s, the
state exerted alignment pressure on many cultural institutions. As Chancellor Dollfuss declared the
‘depoliticization’ of Austria (the banning of political parties) in 1933, RAVAG used its leverage to
break the orchestra’s union alliances and dictate personnel selection according to politics. On this
foundation, new radio series like Stunde dsterreichischer Komponisten der Gegenwart (‘Austrian
Composers of the Present’) extolled ‘pan-Germanism’: a nationalist ideology that proclaimed the
European supremacy of German Austrians and attempted to forge an Austrofascist community —
even as it simultaneously created exploitable overlap with National Socialism.

‘Austrofascism’, as an editorial of 2013 put it, ‘is back.”! This is not — though it could
perhaps be — a reflection on the twenty-first-century Austrian political landscape.”
Rather, it is an acknowledgement that ‘Austrofascism’ (or, in German, Austrofaschis-
mus) has once again become a widely accepted term amongst scholars to describe the
period in Austrian history from 1933 to 1938. Originating in the 1930s as a favoured
term of analysis amongst Marxist intellectuals, ‘Austrofascism’ gradually lost ground in
the second half of the twentieth century.® Scholars working in German and in English

Email: n.attfield@bham.ac.uk

I am grateful to the delegates of the inaugural Institute of German and Austrian Music Research
conference (University of Surrey, September 2021) for their helpful comments on a draft paper of this
article. Translations are my own unless otherwise stated.

" Florian Wenninger and Lucile Dreidemy, Das Dollfuss/Schuschnigg-Regime 1933—1938: Vermessung
eines Forschungsfeldes (Vienna: Bohlau, 2013), 7. )

I refer, as an obvious example, to the electoral success of the Austrian Freiheitliche Partei Osterreichs
(FPO) in recent decades, a party often accused of having ‘fascist’ links. See Michat Krzyzanowski,
‘From Anti-Immigration and Nationalist Revisionism to Islamophobia: Continuities and Shifts in
Recent Discourses and Patterns of Political Communication of the Freedom Party of Austria (FPO)’,
Right-Wing Populism in Europe: Politics and Discourse, ed. Ruth Wodak, Majid KhosraviNik and
Brigitte Mral (London: Bloomsbury, 2013), 135-48.

See, for instance, the work of the prominent Viennese socialist Otto Bauer (1881-1938), in
particular his essay ‘Der Austrofaschismus nach der Naziputsch’, Der Kampf, 1 (1934), 129-31.

© The Author(s), 2023. Published by Cambridge University Press on behalf of the Royal Musical
Association. This is an Open Access article, distributed under the terms of the Creative Commons
Attribution licence (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted re-use,
distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
mailto:n.attfield@bham.ac.uk
https://doi.org/10.1017/rma.2022.21
https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

418 Nicholas Attfield

had largely turned away from the term, either to save Austria from the inglorious fate of
fascist statehood, or because direct comparisons with the neighbouring German and
Italian regimes made 1930s Austria seem a pale imitation for which other labels —
‘conservative’, ‘reactionary’, ‘authoritarian’, ‘semifascist’, ‘para-fascist’ — appeared more
fitting.*

Yet in recent decades a broad swathe of historians — writing in German and in
English, and no longer taking up Marxist critical cues alone — has readopted Austro-
fascism as a legitimate historical category.” In so doing, they have widened its purview
beyond the crucial period from 1933 to 1938, at the beginning of which the Christian
Social chancellor Engelbert Dollfuss dissolved the national parliament, and at the end
of which Hitler’s troops marched into sovereign Austrian territory in order to initiate
the so-called Anschluss (‘annexation’). This same approach has typically had the effect of
reframing Austrian fascism as a process rather than as an ideological doctrine: that is, its
advocates trace ‘fascistization’ processes according to which the conservative Austrian
establishment of the early 1930s forged alliances with indigenous fascist groups,
explicitly so that they might stabilize the state against the threats allegedly posed by
socialist disruption and democratic paralysis, and in order to extend their own
leadership stock and populist reach.® Simultaneously, the establishment participated
in the transnational circulation of what have been called fascist ‘commodities™ they
drew, in short, on the key regimes of Mussolini and Hitler as models for governance, as
pools of what were seen as novel ideas and practices.” Such novelties were not simply
slavishly imitated, however, at the behest of some common fascist ideology; rather, they
were implemented in economic, social and cultural circumstances specific to Austria,

* For examples of these labels and debates surrounding them, see Hugh Seton-Watson, ‘Fascism, Right
and Left’, Journal of Contemporary History, 1 (1966), 183-97; also John Rath and Carolyn W.
Schum, “The Dollfuss-Schuschnigg Regime: Fascist or Authoritarian?’, Who Were the Fascists: Social
Roots of European Fascism, ed. Stein Ugelvik Larsen, Bernt Hagtvet and Jan Petter Myklebust
(Bergen: Universitatsforlaget, 1980), 249-57; and Bruce Pauley, ‘Fascism and the Fiihrerprinzip:
The Austrian Example’, Central European History, 12 (1979), 272-96. ‘Para-fascist’ is Roger Griffin’s
term: see 7he Nature of Fascism (London: Routledge, 1993), 120—4; and on Austria, 124-6.

> See, for example, Emmerich Télos, Das austrofaschistische Osterreich, 1933—1938 (Vienna: LIT,

2017), and Austrofaschismus: Politik — Okonomie — Kultur, 1933—1938, ed. Emmerich T4los and

Wolfgang Neugebauer, 5th edn (Vienna: LIT, 2005). Also Julie Thorpe, ‘Austrofascism: Revisiting

the “Authoritarian” State 40 Years On’, Journal of Contemporary History, 45 (2010), 31543, and

Tim Kirk, ‘Fascism and Austrofascism’, The Dollfuss/Schuschnigg Eva in Austria: A Reassessment,

ed. Giinter Bischof, Anton Pelinka and Alexander Lassner (New Brunswick, NJ: Transaction, 2003),

10-31. ‘Austrofascism’ has also long held currency in summary histories where there is little space for

fine-grained circumlocution. I note, for example, its prominent presence as chapter heading in

Barbara Jelavich, Modern Austria: Empire and Republic, 1815-1986 (Cambridge: Cambridge

University Press, 1987), 192-244.

The term ‘fascistization’ is taken from Aristotle Kallis, ““Fascism”, “Para-fascism” and Fascistization:

On the Similarities of Three Conceptual Categories’, European History Quarterly, 33 (2003),

219-49.

See the list of ‘commodities’ in Kallis, ““Fascism™, 230. On Mussolini’s fascism as ‘export product’,

see also Kallis, Fascist Ideology: Territory and Expansionism in Italy and Germany, 1922—1945

(London: Routledge, 2000), 139—44.

»>

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

Music and Austrofascism 419

and so necessarily took on their own national trajectories, were interwoven with
Austrian trends and had effects on everyday Austrian life and its experiences.

To cite only one example of such scholarship, Julie Thorpe has shown how Dollfuss,
soon after bringing a halt to parliamentary proceedings in March 1933, introduced
emergency decrees to limit the country’s press through censorship, issued bans on
opposition newspapers and created a press chamber that a few years later would
integrate with a new propaganda ministry.® These developments were clearly inspired
by Mussolini’s Public Security Laws of 1926, on the one hand, and media regulation in
Goebbels’s Germany, on the other. Yet at the same time, the Austrians were hardly
novices in the field of state censorship; they also had their own long history on which to
draw. Thorpe demonstrates, for example, how Dollfuss’s Austrofascist press censorship
mechanisms were modelled on specifically Austrian precursors of up to a century
before, including those of Metternich in the Vormirz, emergency decrees made during
the First World War and proscription on criticism of the government introduced in the
late 1920s.” Moreover, Thorpe shows how in 1934, numerous popular newspaper
editorships were handed over to prominent members of the paramilitary Heimwehr
(‘Home Guard’), one of Austria’s home-grown fascist movements, closely intertwined
with Dollfuss’s Christian Socials and their grip on power. This move was a means of
bolstering support for Austrian independence against provincial German nationalism;
it was intended to oppose the growing might of fascist Germany, not flatter it through
imitation.'?

At the heart of the present article is another example from public life, one closely
related to the print media and yet much less studied, namely the Austrian public radio
service.!! Austrian radio has often been said to have turned fascist in May 1933, when,
amidst a raft of similar promotions to executive positions, Dollfuss appointed Richard
Steidle as the service’s vice-president.!? Steidle, leader of the Christian Socials in the
Tyrol and founder of its regional Heimwehr group, had recently taken on the new role
of Austrian propaganda commissioner.! His appointment cued the introduction in
weekly radio schedules of a so-called Stunde der Heimat (Homeland Hour’), a Zeitfunk
(‘Contemporary Radio’) slot that featured lectures from ‘personalities in public life and

8 Julie Thorpe, Pan-Germanism and the Austrofascist State, 1933-38 (Manchester: Manchester Uni-
versity Press, 2011), 45-81.

7 Ibid., 54-7.

1bid., 55-6. On the Heimwehr as the ‘paramilitary wing’ of the Christian Socials, see Jill Lewis,

‘Conservatives and Fascists in Austria, 1918-1934’, Fascists and Conservatives: The Radical Right and

the Establishment in Twentieth-Century Europe, ed. Martin Blinkhorn (London: Routledge, 1990),

106-9 (p. 108).

With thi obvious exception of Viktor Ergert’s official three-volume history of Austrian radio,

discussed in this article, the typical approach to the subject has been that of Wolfgang Duchkowitsch:

two or so pages within a larger discussion of Austrofascist culture. See Duchkowitsch, ‘Umgang mit

“Schidlingen” and “schidlichen Auswiichsen”. Zur Ausléschung der freien Medienstruktur im

“Stindestaat”™, Austrofaschismus: Politik — Okonomie — Kultur, 366-8.

See ‘Eine Umbildung der Regierung’, Arbeiter-Zeitung, 11 May 1933, 1, and Vom Tage’, Arbeiter-

Zeitung, 13 May 1933, 2.

13 See Viktor Ergert, 50 Jahre Rundfunk in Osterreich, 3 vols. (Salzburg: Rezidenz, 1974), i: 19241945,

134—41; also Thorpe, ‘Austrofascism’, 325.

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

420 Nicholas Attfield

Austrian statesmen’, and series dedicated to historical ‘fatherland commemoration’,
Catholic spiritual themes and (as we shall later see) Austrian composers of the
present.'# The contemporary statements of Dollfuss and his successor Kurt Schusch-
nigg, meanwhile, laconically frame the importance of radio in ways that recollect
Goebbels and his German propaganda ideologues of the same years. Radio must wholly
serve the ends of propaganda, declared Dollfuss in March 1933, in ‘awakening
understanding for government actions and encouraging the public approval of its
activities’.!> Even so, as I shall argue, all these changes were in fact part of a far longer
process that had gradually reinforced Christian Social dominance over Austrian radio,
tying it inextricably into the cultural economy and mobilizing it as a polarizing tool in
political and cultural terms. In this sense, from its inception in late 1924, radio was a
long-term means both to construct the platform on which Austrofascism would
eventually stand and to draw together an apparent public consensus for what would
emerge as Austrofascist aims. Through a pervasive policy of alleged broadcast ‘neu-
trality’, it was also a central technology in marginalizing the voices of Austrofascism’s
opponents.

In this article, I begin from this example of radio, which I want to treat specifically as
one key instance of a national musical institution. This treatment, in my view, is fully
justified: music occupied the majority of Austrian airtime across the 1920s and early
1930s, and so it became one of the chief means through which a rapidly increasing
number of Austrian households encountered musical performances of varied styles and
genres. Simultaneously, as theatres and orchestras struggled in the aftermath of the
First World War, radio stepped in as a principal employer of stage and orchestral
musicians, and offered a fillip to those writing music criticism for the print media.

To take a specifically musical perspective on radio, moreover, is deliberately to
promote focus on the wider territory of other Austrian musical institutions of the
period, and on radio’s interaction with them. Unlike its counterparts in Hitler’s
Germany and Mussolini’s Italy, musical life under Austrofascism has rarely been
addressed by scholars, and has been typically overlooked in favour of literature, film
and theatre.'® This lack of attention should not be taken to suggest music’s marginality
as a cultural form for Austrofascism. On the contrary, music’s often-stated centrality to
Austrian history gave it pride of place in what Dollfuss, in his speech at the

14 See Erich Kunsti, ‘Heimat im Rundfunk’, Radio Wien, 9/31 (1933), 1; also ‘Neues von Radio Wien’,
Radio Wien, 9/32 (1933), 1, and ‘Neues vom Radiobeirat’, Radio Wien, 9/33 (1933), 1. The new
spiritual series is discussed by Siegmund Guggenberger, ‘Geistliche Stunde’, Radio Wien, 9/40
(1933), 1.

15 As quoted in Emmerich Talos, Das austrofaschistische Herrschafissystem: Osterreich, 1933—1938

(Vienna: LIT, 2013), 420-1. On Schuschnigg’s comparable comments, and those of RAVAG

director Oskar Czeija, see Duchkowitsch, ‘Umgang’, 367.

Note, for example, the absence of music-specific contributions — and the inclusion of those focused

on other cultural fields — in the collected volumes on Austrofascism and Austrofascist culture already

cited: Austrofaschismus: Politik — Okonomie — Kultur and Das Dollfuss/Schuschnigg-Regime 1933—

1938. In English-language scholarship, see also The Dollfuss/Schuschnigg Era in Austria: A Reassess-

ment, ed. Giinter Bischof, Anton Pelinka and Alexander Lassner (New Brunswick, NJ: Transaction,

2003).

16

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

Music and Austrofascism 421

Trabrennplatz in September 1933, identified as the native ‘Christian-German culture’
that the new corporative Austria must swear to protect.!” Schuschnigg was no less
committed.'® Music’s general absence from the scholarly discourse on Austrofascist
culture may instead reflect the scarcity in public archives of some contemporary sources
or, perhaps, a historiographical judgement on the part of scholars. Under Dollfuss and
Schuschnigg, Austria never created a state music chamber to rival, for example, the
contemporary German Reichsmusikkammer, and so — leaving to one side the complex
question of how effective such a music chamber could actually be — scholars have often
assumed that Austrian musical institutions were ultimately left autonomous by the
regime, provided that they made (in the broader culture-sphere summary of Alfred
Pfoser and Gerhard Renner) appropriate ‘conservative-reactionary concessions’ to the
new regime.'”

This assumption fits quite well in some cases, such as that of the Wiener Philhar-
moniker, for example, as the work of Fritz Triimpi has shown.?® In other cases,
however, it is clearly inadequate. In response, I turn here from radio to the distinct
example of the Wiener Symphoniker. The Symphoniker is often treated as the ‘second’
Viennese orchestra after the Philharmoniker, as a less-exalted, lower-brow cousin,
but it is this very identity that, I shall argue, made it a far more compelling site for
Austrofascist intervention in musical life, largely undertaken through the orchestra’s
existing relationship with radio. Indeed, the very name “Wiener Symphoniker’ was
imposed from above in June 1933 as part of negotiations with radio representatives that
saw the orchestra, then known as the Wiener Sinfonie-Orchester, become a house
ensemble for the broadcaster. This was part of a suite of state-led changes to the
orchestra’s structure that attempted to turn it into a unique ensemble to rival those
both within and outside Austria — ‘the only true concert orchestra in Vienna and
Austria’, as its principal conductor, Oswald Kabasta, once called it.”!

Again, this is not to imply that the reinvention of the Symphoniker in 1933 was a
straightforward imitation of developments in Austria’s fascist neighbours (such as the
prominent regional concert orchestras that sprang up in 1930s Germany). On the
contrary, as we shall see in the final part of the present article, both the Dollfuss and
Schuschnigg regimes made use of the newly formed Symphoniker as a flagship to

Quotation from Engelbert Dollfuss, “Wir wollen das neue Osterreich’, in Dollfuss an Osterreich: Eines
Mannes Wort und Ziel, ed. Edmund Weber (Vienna: Reinhold, 1935), 37.

See, for example, Schuschnigg’s account of the Salzburg Festival as a proud Austrian musical
institution that provided a bulwark against German Nazi incursion, in Schuschnigg, Ein Requiem
in Rot-Weiss-Rot (Vienna: Amalthea, 1978), 205-7.

Alfred Pfoser and Gerhard Renner, “Ein Toter fithrt uns an!”: Anmerkungen zur kuturellen
Situation im Austrofaschismus’, Austrofaschismus: Politik — Okonomie — Kultur, 338.

As Triimpi shows, the Wiener Philharmoniker was spared interference in its structure and its
programming on the basis of its members’ political concessions, spearheaded by the Austrofascist
enthusiasm of its chairman and principal bassoonist, Hugo Burghauser. See Fritz Trimpi, 7he
Political Orchestra: The Vienna and Berlin Philharmonics during the Third Reich, trans. Kenneth
Kronenberg (Chicago: University of Chicago Press, 2016), 82-92.

Oswald Kabasta, ‘Das achte Sendejahre beginnt... Neuerungen im musikalischen Programm’, Radio
Wien, 8/1 (1931), 2.

20

21

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

422 Nicholas Attfield

‘fascistize’ their cultural environment along lines specific to Austria. This argument
hinges on a view of radio and orchestra as key agents in the dissemination of Austrian
‘pan-Germanism’: a nationalist ideology that proclaimed the supremacy of German
Austrians over others in central Europe and envisaged union with neighbouring
German lands, often working directly against the terms proposed by Hitler and
Austrian Nazis. In turn, pan-Germanism allows us to derive a working definition of
Austrofascism that interacts well with practices and concerns central to the radio service
and its orchestra: Austrofascism was the drive in Austria from 1933 onwards to form a
community of citizens answering to this pan-German identity.??

Ultimately, I intend my argument here to bring into focus a further point still. In
English parlance, at least, many scholars and other interest groups routinely use the
compound ‘Austro-German’ as something of a convenient music-cultural common-
place, casually assuming as they do so the place of Austrian musicians in an all-
embracing German canon (and, indeed, vice versa). As, for example, the work of Celia
Applegate has suggested, we might therefore be far more alive to the compound term
and the inconspicuous work that it does — we might become both historically and
ideologically attuned to its emergence in centuries past, and critically aware of its
‘unmarked’ status in many current discourses. This study of Austrian pan-Germanism
in music is a contribution to such awareness, in that it traces the development of
Austrian-German constructions specifically from the perspective of Austrian history of
the 1920s and 1930s.>® As I shall claim, both radio and Wiener Symphoniker, as
tightly intertwined musical institutions, played a role in establishing and reinforcing
Austrian national identity in this period. Yet in so doing, also they helped to lay the
common cultural ground that, in March 1938, would ultimately smooth the passage of
Hitler’s troops into Austrian territory.

From that point of view, this article is also an extension of Karl Christian Fiihrer’s
scrutiny of one of the ‘self-evident truths’ of radio broadcasting, namely that its
inception in the early twentieth century ‘fostered a new homogeneous and commer-
cialized “mass culture” or “popular culture” that leveled cultural distinctions and
blurred class lines’.”* Undoubtedly such a fostering was part of the imaginary of the
Austrofascist project, an envisaged trajectory towards a Stindestaar (literally ‘state of

22 These definitions are drawn from Thorpe, ‘Austrofascism’, 318-28, and are elaborated in this article.

23 See Celia Applegate, The Necessity of Music: Variations on a German Theme (Toronto: University of
Toronto Press, 2017), 183-210, and her Bach in Berlin: Nation and Culture in Mendelssohn’s Revival
of the St. Matthew Passion (Ithaca: Cornell University Press, 2005), 81-5; also Celia Applegate and
Pamela Potter, Music and German National Identity (Chicago, IL: University of Chicago Press, 2002),
18-19. Karen Painter, in Symphonic Aspirations: German Music and Politics, 1900—1945 (Cambridge,
MA: Harvard University Press, 2007), 125-205, details comparable ‘Austro-German’ trajectories in
the symphonic reception of the early twentieth century. For a perspective from German historical
studies which problematizes concepts of German ‘nation-state’ and Austrian ‘diaspora’ in the early
twentieth century, see Pieter Judson, “When Is a Diaspora Nota Diaspora?’, The Heimat Abroad: The
Boundaries of Germanness, ed. Krista O’Donnell, Renate Bridenthal and Nancy Reagin (Ann Arbor,
MI: University of Michigan Press, 2005), 219-47.

24 Karl Christian Fiihrer, ‘A Medium of Modernity? Broadcasting in Weimar Germany, 1923-1932’,
Journal of Modern History, 69 (1997), 72253 (p. 723).

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

Music and Austrofascism 423

estates’; ‘corporative state’) in which relationships between employees and employers,
individual and state, would be nationalistically harmonized and there would be no need
for political parties or their disruptive dissent. Yet if that is so, it should be recognized as
an acutely politicized attempt at the creation of a German-centred national mass
culture that, whatever its intended Austrian blueprint and sporadic resistance to
Hitler’s aggression, implicitly built bridges to Nazi Germany as well. In still-current
expressions like ‘Austro-German’, we hear, amplify and broadcast the echoes of this
attempt even today.

Radio music and ‘neutrality’

This is an account that begins with the Austrian radio service, Osterreichische Radio-
Verkehrs-Aktiengesellschaft, typically abbreviated with the acronym RAVAG.?>
Under the Christian Social Chancellor Ignaz Seipel, RAVAG had been granted its
franchise in February 1924, with a monopoly over broadcasting within Austrian
borders for the next 28 years.”® As elsewhere in early European public radio, the
creation of the service was closely managed by the state.?” Its major shareholders were
two federal government departments (business and the post and telegraph service), two
banks (the Steirerbank and the Osterreichische Credit-Institut, the latter largely
government-funded) and the Gemeinde Wien (the municipality of Vienna, from
which broadcasts would originate). The Austrian radio industry, charged with the
potentially lucrative production of equipment for domestic reception, took a minor
stake in the company?® — yet there were strict limits placed on the lining of private
pockets: any profits in excess of 8% would have to be handed straight over to the state
by law.??

This strong state presence led directly from ownership of the rudimentary technical
infrastructure for a large-scale radio service: a national telegraphy network was already
in place in Austria, and on 1 October 1924, the first broadcasts would take place from
the Ministry of Defence on the Stubenring in Vienna, on account of its existing
military mast equipment. But as RAVAG’s founder and first general director Oskar

*> Note that contemporary Austrian sources usually style the radio service as ‘die Ravag’; here, for clarity,

I have followed the more recent tendency to present it as an upper-case acronym.
26 Ergert, 50 Jahre Rundfunk, vol. i, 36.
*”" On the directly comparable beginnings of German public radio, for example, see Fiihrer, ‘A Medium
of Modernity?’, 724-7, and the summary in Kate Lacey, Feminine Frequencies: Gender, German
Radio, and the Public Sphere (Ann Arbor, MI: University of Michigan Press, 1996), 25-35. The
transition of the BBC from private company to public corporation is treated in James Curran and
Jean Seaton, Power without Responsibility: The Press, Broadcasting, and New Media in Britain, 7th edn
(New York: Routledge, 2009), 103-10. Links between eatly Italian radio and Mussolini’s fascist state
are considered by David Forgacs and Stephen Gundle, Mass Culture and Italian Society: From Fascism
to the Cold War (Bloomington, IN: Indiana University Press, 2007), 168-75.
See the table in Ergert, 50 Jahre Rundfunk, vol. i, 45. These share proportions are confirmed by ‘Der
Rundspruch in Sicht’, Reichspost, 14 June 1924, 7.
See “Wie kann man die Programme des Wiener Senders verbessern?’, Die Stunde, 14 December 1924,
8. Fithrer, ‘A Medium of Modernity?’, 726, remarks that there were similar profit restrictions in early
German radio, at a threshold of 10%.

28

29

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

424 Nicholas Attfield

Czeija also confirmed, the monopoly model was intended to quell fears of fracture into
private interests, not least those of investors — domestic and foreign — inspired by the
new public technology of radio, and the divisive politics these might bring with them.
As in Germany, moreover, early legislation would outlaw amateur experimentation in
building radio equipment and in sending and receiving broadcasts outside the dom-
inant network.’® From its beginnings, then, Austrian radio was constructed and
safeguarded as a concern of the state. Implicitly, this would free the service from the
acutely competitive, perhaps even scurrilous interests that had driven print media
proliferation, and would instead focus its brief, as Czeija put it enigmatically, on the
carrying out of specifically Austrian ‘cultural tasks’.”!

In turn, however, bearing in mind the huge propaganda potential of the new
medium, this monopoly model raised fears of exploitation by the government of the
day. Accordingly, assurances of political ‘neutrality’ (Newutralitit) were woven into
RAVAGs structure, policy and rhetoric from even before broadcasting began. Political
position-taking in radio programming was forbidden, for example, and news broad-
casts were to be prepared by an external body.?? The composition of the company’s
management boards was also mandated by its charter to be politically ‘proportionate’,
that is, to give equal representation to the three foremost Austrian political camps:
Catholic-conservative, socialist and German-national.’> Most importantly, a Beirat
(‘advisory council’) was founded alongside the other boards, the twenty-four members
of which included nine representatives from the various Austrian radio ‘clubs’ —
organizations populated by members of the general public (usually styled Amateure
in the press) and, again, holding loose affiliation with the main political confessions.
RAVAG’s Beirat was thus, as one press commentator put it, conceived as a kind of
‘Radio Parliament’, steering the service’s most prominent public-facing issues —
primarily, domestic subscription fees and programming — according to perceived need
and taste as defined through its debates.*

Against this background, it is not hard to see why Viktor Ergert, in his 1970s official
history of the Austrian radio service, places ‘neutrality’ as its core guiding concept
during the 1920s, and as one of its principal claims to universal value and adoration
amongst the Austrian listeners of its founding decade.”® Yet it is no less vital to realize

39 Paul Bellak, ‘Rettet das Radio!, Der Tag, 9 February 1924, 6, describes this legislation and takes a
stand against it in the name of technological progress.

See the quotations from Czeija in Ergert, 50 Jahre Rundfiunk, vol. i, 33. Thus Czeija might be directly
compared to Hans Bredow, the German Reichs-Rundfunk-Kommissar and ‘father’ of German
broadcasting: see Fiihrer, ‘A Medium of Modernity?’, 728.

Namely the Amtliche Nachrichtenstelle (‘Official News Bureau’) on the Bérseplatz in Vienna, a state
press agency founded in 1922 and operative until 1938. See Ergert, 50 Jahre Rundfunk, vol. i, 46, 73.
33 See ‘Mehr Sachlichkeit in Radio!, Der Tag, 14 December 1924, 5, which satirizes the deadlock effects
of this political proportionality. Also Ergert, 50 Jahre Rundfiunk, vol. i, 13, 45-6, and for comparable
legislation passed in Germany in 1926, see Lacey, Feminine Frequencies, 34.

On the composition of the Beirat, see ‘Der neue Sender und der Radiobeirat’, Die Stunde, 24 August
1924, 6. The phrase ‘Radio Parliament’ is coined in ‘Die 6sterreichischen Amateursender’, Der Tag,
31 July 1925, 9.

35 See Ergert, 50 Jahre Rundfunk, for example, vol. i, 45-6.

31

32

34

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

Music and Austrofascism 425

that, from the very beginnings of RAVAG, this ‘neutral’ stance was not simply accepted
uncritically by all commentators, but rather brought into question on an almost daily
basis. Consequently, what ‘neutrality’ really meant — and what, indeed, it might
conceal — formed a central part of the discourse of early Austrian radio, informing
much of the debate within its administrative and advisory bodies and dogging
RAVAG’s every move in its endless press coverage. ‘Politics may indeed be excluded,’
as one critic trenchantly putitin a front-page column just after the service began, ‘yet as
a result it sweats out of the broadcaster’s every pore.’>¢

Early claims of radio manipulation sometimes stemmed from the political centre and
right wing. When, in December 1924, the largely social-democratic Gemeinde Wien
moved to levy a public entertainment tax (Lustbarkeitssteuer) on RAVAG to cover radio
broadcasts received in public venues, it was accused of issuing an ultimatum to the
service: that it either align its programming with Viennese socialist themes, or be forced
to pay for its freedom.?” The advisory Beirat, meanwhile, having apparently been
created as a result of social-democratic pressure, was dismissed as little more than a
socialist lobby group.® In November 1925, the right-wing satirical magazine Kikeriki!
joked that a broadcast of Wagner’s Lohengrin planned for Republic Day had been
rejected by the ‘social-democratic Beirat” as too monarchic, and would be replaced by
its ‘red’ version — in which the knightly champion of ‘Elsa von Ravag’ was immediately
sent packing to his Grail mountain, as in the following excerpted verse:

So ist’s, nicht dulden werd’ ich diesen.
Der Lohengrin wird ausgewiesen!

Der sich als Monarchist entpuppt,
Nach Monsalvat wird abgeschubt!

(Loosely: “That’s it: I won’t suffer him any more/This Lohengrin is out the door!/He who as
a monarchist displays/To Monsalvat will be shoved away!)

These lines are given to Michael Hainisch, the first president of the Austrian Republic;
though declaredly ‘independent’, he is here mocked for his inclination to the left and the
alleged whims of the Beirat in curating an appropriately Republican cultural heritage.”

36 ‘Ravag’, Der Tag, 31 December 1924, 1.

%7 There are endless contemporary accounts of this affair from across the political spectrum. See, for
example, the article “Was sie wollen” in the staunchly Christian Social Reichspost, 31 December 1924,
1-2, and the rejoinder (‘Die Lustbarkeitsabgabe vom Radio’) in the Arbeiter-Zeitung, 31 December
1924, 7. See also ‘Ravag’, Der Tag, 31 December 1924, 1, and — for concerns that this tax would be
passed on to radio subscribers — ‘Kommunale Steuerpline beziiglich der Radioabonnenten’ in the
liberal Newue Freie Presse, 30 December 1924, 20—1. Several reports indicate that the affair was still not
resolved by mid-1925: see, for example, ‘Der Kampf um die Radiosteuer’, Die Stunde, 14 May 1925,
6. ‘Die “Ravag” muss Lustbarkeitssteuer zahlen!”, Reichspost, 16 March 1926, 7, reports that RAVAG
had ultimately agreed to pay 6% of its Viennese revenue as Lustbarkeitssteuer.

The circumstances of the creation of the Beirar are recounted in ‘Die Radiogesellschaft und ihre
Aufgaben’, Arbeiter-Zeitung, 6 January 1925, 6. The same newspaper (3 July 1924, 9) had previously
reported the radio authorities’ initial rejection of an advisory body.

39 Kikerikil, 15 November 1925, 2.

38

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

426 Nicholas Attfield

Increasingly, however, accusations of politics emanated from leftist critics, who
remained deeply suspicious of the radio service on account of the limited involvement
of socialists in its founding, and in particular the close relationships between RAVAG,
its big bank backers and Austria’s succession of Christian Social governments through-
out the 1920s.%" For these commentators, Austrian radio was little more than a
bourgeois concern tightly bound to the capitalist interests of its originating bodies
and to narrow, reactionary class interests, and ultimately uncommitted to using radio’s
potential for improving the prospects of the country’s poorest working audiences. This
was all the more troubling as most radio subscribers lived in and around largely ‘red’
Vienna, particularly in the early days when only Viennese broadcasting masts existed
and signal was weak in other regions; the service, in other words, was not seen to
represent fairly the subscribers who helped to fund its ongoing operations.*!
Additionally, there were early, rather sinister reports that new radio legislation would
severely curtail civil liberties, allowing police to enter private homes in order to
confiscate illicit receiving equipment and arrest those who failed to respond to
summons. These were powers not yet extended to, for example, the rail administration:
treatment of Schwarzhorer (‘subscription dodgers’) would be far worse than that of
Schwarzfahrer (‘fare dodgers’) on trains.*

It is perhaps not surprising to find that RAVAG’s extensive music programme
became strongly marked as a target for such political critique of ‘neutrality’. Music,
after all, formed a large proportion of early Austrian radio’s airtime, filling approxi-
mately six of its ten daily broadcast hours.*> Indeed, official schedules for 1924-5
printed in Radio Wien, RAVAG’s house magazine, demonstrate that each broadcast
day was structured around three two-hour music slots loosely modelled on bourgeois
concert life and typically spanning entertainment and art-music genres: a matinee
(11am-1pm), an afternoon concert (7eeckonzert, 4—6pm) and an evening concert (8—
9pm). These structural slots were interspersed with brief news, weather and stock
exchange reports, as well as occasional lectures, poetry and play readings, and (non-
political) special interest programmes.** Some left-leaning commentators homed in on
the lightness of this music programming, its pandering to the safest of Christian Social
bourgeois tastes as well as the most ephemeral of dance-floor trends, and thus its utter
lack of suitability for the serious socialist goal of Volksbildung (‘mass education’, or

40 As Hans Heinz Fabris has pointed out, such suspicions would linger even into the Second Republic

after 1945: see Fabris, ‘Osterreichische Rundfunkgeschichte: 50 Jahre Rundfunk im Spiegel ost-
erreichische Zeitgeschichte’, Zeitgeschichre, 3 (1975), 276-84 (p. 277).

See “Tagung der Arbeiterradiohorer’, Arbeiter-Zeitung, 25 March 1929, 4, which reports that, even
five years after the service was founded, approximately two thirds of radio subscribers lived in Vienna,
and that two thirds of those were ‘Arbeiter und Angestellte’, i.e. workers and employees.

See ‘Das neue Gesetz fir Telegraphie und Radio’, Arbeiter-Zeitung, 3 July 1924, 9. Subsequent
articles (e.g. ‘Groffkampf gegen die Schwarzhérer’, Arbeiter-Zeitung, 4 July 1930, 4) suggest that
action against Schwarzhorer intensified towards the early 1930s. Lacey, Feminine Frequencies,
32, identifies a similar policy in contemporary Germany.

This statistic, which I derive from early schedules in Radio Wien, is comparable to that given by
Fiihrer for Bavarian radio in 1929: see the table in Fiihrer, ‘A Medium of Modernity?’, 743.

44 See, for example, Radio Wien, 19 October 1924, 1-4.

41

42

43

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

Music and Austrofascism 427

‘popular education’) through radio.*> Others complained conversely of RAVAG’s
musical sobriety, its focus on alienating art-music genres at peak listening times of day,
and therefore its ignorance of the rhythms of working life in favour of those of
bourgeois intellectual leisure. ‘Again and again, classical music is played,” one critic
complained in late 1924: ‘“Dance music only comes on when the worker, dog-tired,
finally wants to turn in for the night.#®

There is no doubt that comparable criticisms emerged from the right wing as well:
the German-national Linzer 1ages-Post complained in 1924, for example, of the
shamefully ‘motley’ (bunt) music programme broadcast from Vienna, and suggested
that listeners in Linz switch over to their nearby German stations instead for true
artistic sustenance.”’” But specific to the left are the citations of RAVAG’s music in
larger concerns over direct censorship: the claim that socialist voices were being
deliberately and strategically silenced on the airwaves. When, for example, the Arbeiter-
Zeitung critic noticed the absence in the official RAVAG schedule of the full title of
the well-established Arbeiter Symphonie-Konzerte ("Workers’ Symphony Concerts’)
series, he tapped into long-held anxieties over other, similar redactions within radio
programming, exacerbated by rumours of direct Christian Social intervention.*®
A quotation from the founder of the Social Democratic Workers™ Party of Austria,
Viktor Adler, had allegedly been removed from a lecture before it was broadcast, as had
mention of trade unions; likewise, passages depicting the poor in the broadcasts of a
Gerhart Hauptmann play had disappeared, alongside those treating revolutionary and
anti-clerical themes in Goethe’s Egmont, Schiller’s Wilhelm Tell and Wilde’s Ballad of
Reading Gaol.*”

Some critics, moreover, complained of the deliberate alignment of RAVAG’s
musical calendar with a Catholic religious one, permitting, for example, no music
on Good Friday; and reports from Beirar debates demonstrate its socialist members’
suspicion that imperial marches heard on the radio actually supported a covert right-
wing agenda — regardless of RAVAG’s claim that they were part of its commitment to
‘historic’ repertoire.”” For the same reasons, many opposed the demand from the right
and centre that the Austrian national anthem — based on Haydn’s Kaiserhymne — be

> There are countless press articles from this period treating radio music. For an early expression of

frustration, see ‘Musik im Radio’, Arbeiter-Zeitung, 1 May 1926, 9; also ‘Die Ravag und ihre Ziele’,

Der Tag, 7 November 1924, 10. Volksbildung is treated by Ludwig Neumann in ‘Das Radio im

Dienste der Arbeiterbildung’, Bildungsarbeit, 16 (1929), 65-8, and by Otto Koenig in ‘Volksbildung

durch Radio’, Arbeiter-Zeitung, 16 May 1926, 17.

‘Gegen eine Erhohung der Gebiihren’, lllustrierte Kronen Zeitung, 3 December 1924, 7.

47 ‘Das Wiener Rundfunkprogramm’, Linzer Tages-Post, | November 1924, 10.

4 Die neutrale Ravag’, Arbeiter-Zeitung, 12 April 1931, 8; also ‘Eine Beschwerde iiber das Programm
des Radios’, Arbeiter-Zeitung, 17 October 1926, 7.

4 These examples are drawn from ‘Ravag’, Der Tag, 31 December 1924, 1; ‘Aus der Radiowoche’,
Arbeiter-Zeitung, 26 February 1928, 19; also ‘Die neutrale Ravag’, 28 September 1926, 5, and ‘Aus
der Radiowoche’, 20 November 1927, 19.

50 Alignment with the Catholic calendar is raised by ‘Ravag’, Der Tag, 31 December 1924, 1, and ‘Steht
das Radio unter Kklerikaler Aufsicht?’, Arbeiter-Zeitung, 11 April 1925, 6. On complaints over
marches, see ‘Aus der Radiowoche’, Arbeiter-Zeitung, 22 January 1930, 6, and ‘Auseinandersetzun-
gen im Radiobeirat’, Reichspost, 25 January 1930, 6.

46

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

428 Nicholas Attfield

aired every day.”! On what was supposed to be a ‘neutral’ radio service, all such items
seemed concessions to the governing Christian Socials, their friends in business, and
the identities, practices and calendars of their preferred national audience. They also
allowed establishment advocates to rally behind certain ‘common sense’ majority
positions designed to make the opposition look ridiculous. “The social democratic
Abendblart claims a mortal grievance’, one such critic wrote sardonically in late
December 1924, ‘because Viennese radio offered a Christmas-themed musical pro-
gramme at Christmas.”?

Music programming, then, certainly formed a particularly conspicuous site of
conflict over RAVAG’s neutrality, and for many socialists it audibly confirmed that
their influence had languished on the outside from the very beginning, and had since
been further beaten back, while bourgeois positions and representations only strength-
ened towards the 1930s. At first glance it might seem reasonable to place these
developments under the heading of what Fiihrer calls ‘defensive modernisation’, the
deployment of new radio technology to shore up the Christian Social status quo and its
accompanying atmosphere of conservative nationalism, while simultaneously fending
off the perceived threat of socialism.>? Such emphasis on conservative defensiveness
seems to assume, however, that the transition into Dollfuss’s Austrofascist regime
received no direct prompt from its Christian Social predecessor, and instead seeks to
explain radio’s sharp turn towards nationalist programming in 1933 (an ‘essence-
changing structural transformation’, in Ergert’s summary) as a response to some other
impetus. Most likely, as Ergert continues, this would be the new model of German
Nazi radio, and in particular the airtime it gave to Austrian Nazis so that they might
denounce the Austrian regime and call for its immediate subordination to German
demands.>* In this view, German machinations provoked Austrian ones; fascism begat
more fascism.

Yet it can equally be argued that Christian Socialism actively prepared the ground on
which Austrofascism would stand, and delivered the impression of a stable national
public consensus on which it would feed. It did so through RAVAG’s long-standing
‘neutrality’ principle and its associated radio censorship, which had demonstrably
advanced Austria’s political polarization over the course of the 1920s and early 1930s,
heaping power into the hands of the already powerful and silencing those who would
stand up to oppose them. In the introduction to this article, we saw the appointment of
Richard Steidle — Christian Social politician and regional leader of the paramilitary

51

- On the Kaiserhymne controversy, see ‘Aus dem Radiobeirat’, Arbeiter-Zeitung, 8 May 1931, 5.

“Was sie wollen’, Reichspost, 31 December 1924, 2. It is not clear to which socialist (evening) daily the
correspondent means to refer.

>3 PBiihrer, ‘A Medium of Modernity?’, 730.

>4 Ergert, 50 Jahre Rundfunk, vol. i, 49, 137-40. See also the echoes of Ergert’s position in T4los, Das
austrofaschistische Osterreich, 101; also John Warren, “Weifle Striimpfe oder neue Kutten”: Cultural
Decline in Vienna in the 1930s’, Interwar Vienna: Culture between Tradition and Modernizy,
ed. Deborah Holmes and Lisa Silverman (Rochester, NY: Camden House, 2009), 32-56

(pp. 46-7).

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

Music and Austrofascism 429

Heimwebhr — as RAVAG’s vice-president in May 1933.%° But long before that, as early
as 1926, the leader of the Styrian Heimwehr had been permitted to serve as director of
RAVAG’s Graz operations as it began to expand beyond Vienna and into the Austrian
Linder.>° The corporative encroachment on radio by the Heimwehr, meanwhile, had
begun in 1929 at the latest, when, to the outrage of onlookers, 400,000 of the group’s
members had been enlisted in their representative radio club, forcing the case for
greater representation on the service’s steering Beirat. Bearing down on the advisory
council, the Heimwehr contingent proclaimed its mission to ‘build a dam against
Austromarxist propaganda activity’ on the airwaves, for which there was little con-
vincing evidence bar a short radio slot that had been granted to the workers’ interest
lobby (Arbeiterkammer) the previous year.”” This barrage against ‘Austromarxism’,
echoed at the time of Steidle’s appointment, sounds very much like fascist rhetoric, and
indeed, the Heimwehr is usually identified as one of Austria’s indigenous fascist groups,
in some regions supported by Mussolini and directly modelled on his blackshirts.”®
Fascism, then, had clearly made its mark on Austrian radio long before the ‘structural
transformation’ that Ergert sees in 1933; it had done so in and through the expansion of
the public service, driven by a succession of Christian Social regimes.

From this standpoint of political polarization, perhaps most telling of all are the
events surrounding the Viennese socialist revolt of July 1927. As protesters closed in on
the Palace of Justice, the site where some 90 of them would be shot dead by police,
government-directed forces moved quickly to occupy the Viennese radio premises in
order to protect it as a key strategic asset that should not under any circumstances fall
into ‘enemy’ hands. The press reacted with horror: the Christian Social Reichspost
because RAVAG had subsequently broadcast a ‘tendentious’ and ‘political’ speech
given by the social-democratic city councillor Hugo Breitner; the socialist Arbeizer-
Zeitung because Breitner’s speech had been redacted to remove criticism of the
authorities, and yet the words of Johann Schober, former Austrian chancellor and
chief of police, were heard in full.>” It is thus not surprising to find, after this point, the
Arbeiter-Zeitung addressing RAVAG only in the starkest oppositional and revolution-
ary terms. From being the holder of a truly liberating technology for the masses, the
seat of a potential national Volksbildung, it had become simply a ‘class enemy’ — a

> Fora press report of this appointment, see “Dr. Steidle Vizeprisident der Ravag?’, Der Abend, 11 May

1933, 3.

See, for example, ‘Rintelen vor dem steirischen Landtag als Angeklagter in der Banknotenfilscheraf-
fire’, Arbeiterwille, 13 February 1926, 2, which names the Styrian Heimwehr convenor Franz Huber
as RAVAG director for the Graz service.

See ‘Fiir klare Verhiltnisse in der “Ravag”™, Reichspost, 29 September 1929, 11, from which the
quotation is taken, and the article of the same title in the Arbeiter-Zeitung, 1 October 1929, 4. On the
establishing of the ‘special interest programmes’ (Kammerstunden) in late 1927, see Ergert, 50 Jahre
Rundfunk, vol. i, 93; for the inadequacy of the Arbeiterkammer slot, see Neumann, ‘Das Radio im
Dienste der Arbeiterbildung’, 67-8.

58 See Ludwig Jedlicka, “The Austrian Heimwehr’, Journal of Contemporary History, 1 (1966), 127—44.
On Steidle and anti-Austromarxist rhetoric, see ‘Dr. Steidle Vizeprisident der Ravag?’, Der Abend,
11 May 1933, 3.

See ‘Die “Ravag” im Dienste der sozialdemokratischen Partei’, Reichspost, 22 July 1927, 4-5, and
‘Die Ravag und die Christlichsozialen’, Arbeiter-Zeitung, 24 July 1927, 10.

56

57

59

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

430 Nicholas Attfield

‘terror’ that must be brought to an end by ‘a great organization of proletarian listeners’
eager to seize its valuable technological means for the purposes of the ‘class struggle’.*°
By the late 1920s, the battle lines were already sharply drawn, not least by means of
radio, radio music and their discourses. What the Christian Social Dollfuss did in 1933
was mobilize the machinery of state to build his Austrofascist edifice on one side
of them.

Sanierung (‘rehabilitation’)

Austrian socialists may have increasingly believed, then, that what they heard on the
airwaves in the 1920s was entirely under the control of their class enemy. Even so,
programming was not the sole radio battleground in which this sense of political
polarization emerged. More significant on a national-structural basis, and just as closely
scrutinized, were the economic relationships that had quickly sprung up between the
radio service and the culture industry, not least that sector of it that centred on Austria’s
considerable wealth of bourgeois musical and theatrical institutions. Since its incep-
tion, RAVAG had enjoyed large revenues from its domestic subscriptions; exceeding all
estimates, these had increased more than tenfold in four years (from some 30,000 to
315,000 subscribers), prompting RAVAG director Czeija to boast with some convic-
tion in 1928 of radio’s now-central importance to the Austrian economy, against the
diminishing trend of almost all other industries."

Yet, on account of exactly the same success, radio rapidly became part of the
discourse of public decadence, and was repeatedly attacked across the political spec-
trum as the ruin of most other areas of the cultural sector. Cafés, cinemas, authors and
foreign-language teachers all complained of the damaging effects of radio’s burgeoning
popularity on their incomes: cafés and cinemas had lost trade at peak times to radio,
authors had no mechanism to receive royalties for the broadcast of their works, and
language teachers had become second best to popular radio instruction courses.
Similarly aggrieved were celebrated opera houses and theatres (and their attendant
ensembles), many of which had already been thrown into dire financial circumstances
in the long aftermath of the First World War.®? If potential consumers now increas-
ingly stayed at home to listen to the radio, the hardships faced by these other cultural
providers were judged, in part, to be RAVAG’s fault, and for this — a succession of

%0 See ‘Der Arbeiterradiobund, eine Kampforganisation’, Arbeiter-Zeitung, 15 June 1929, 8.

61 Figures from ‘Der Rundfunk in Osterreich’, Tages-Post, 12 October 1924, 9. Czeija’s words are
reported in ‘Die wirtschaftliche Bedeutung des Rundspruches’, Reichspost, 17 November 1928, 10.
This Austrian growth appears to be greater than that of Germany, where the number of registered
radio sets rose from ¢.550,000 in 1924 to 2.6 million in 1928, a fivefold increase. See Fiihrer, ‘A
Medium of Modernity?’, 731.

‘Radio und Kaffechaus’, Arbeiter-Zeitung, 27 February 1927, 6, reports the complaints of the
Kaffeehiiuser, while ‘Der Schriftstellerkampf gegen die Ravag’, Der Tag, 18 November 1927, 3, gives
an account of the position of authors, focused on a high-profile lawsuit launched by Arthur
Schnitzler. Viennese cinemas made the request in 1925 that RAVAG broadcast no music between
8pm and 10pm (‘Radio und Kino in Wien’, Arbeiter-Zeitung, 16 May 1925, 13), and private
language teachers made their representations in the same year (‘Die “Ravag” machtalles’, Newes 8-Ubr
Blatt, 4 November 1925, 3).

62

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

Music and Austrofascism 431

Christian Social governments decided — it would have to make a show of public
reparation.

In these circumstances RAVAG took a leading role across the 1920s in the so-called
Sanierung of numerous musical and theatrical institutions. This term, often associated
with the Christian Social chancellor Ignaz Seipel (hence the expression ‘Seipel-
Sanierungen’), had become common currency in early post-war attempts to stabilize
the volatile Austrian economy; it most readily translates as the ‘rehabilitation’ or
‘refloating’ of an enterprise in financial terms, but clearly brings with it implications
of ‘sanitization’ — a return to cleanliness from decadence, or health from disease.®
Immediately from its inception in 1924, RAVAG had visibly participated in Sanierung
operations by channelling funds into musical institutions in return for various forms of
collaboration: the building of physical broadcast links and permission to air their
performances, for example, as well as the pooling of resources in terms of orchestral
musicians, singers and actors. As the press records, this sometimes led to long and
vituperative debate over what these connections were worth, and bitter clashes with
performers’ unions.®* Yet, as a general trend, it meant that RAVAG became quickly
and tightly intertwined with the Austrian musical-cultural economy over the course of
the 1920s — to the extent that it not only underwrote it financially and provided a
lifeline for its underemployed personnel, but also took the lead in important public-
facing functions such as advertising campaigns.®> Czeija was correct: radio had become
a central node of the Austrian cultural infrastructure, without which the latter could
hardly function effectively.

Moreover, key parts of this Sanierung network were increasingly guaranteed and
protected from above, since government figures often provided close continuity
between radio, culture industry, banking sector and state ministries. One conspicuous
example here is the Styrian Christian Social politician Jakob Ahrer, who sat on the
executive boards of both RAVAG and one of its principal shareholders, the Steirer-
bank, and in late 1924 became the state finance minister.°® In mid-1926, moreover,
the prominent Christian Social Anton Rintelen, also governor of Styria, stepped
straight from the founding presidency of RAVAG to the role of state education
minister, in which he was immediately involved in guiding the leadership succession
of the ailing Bundestheater (‘Federal Theatre’), a largely autonomous organization
centred on the Viennese Staatsoper and Staatstheater, and theoretically incorporating
some provincial theatres as well.®” The Bundestheater had run at a massive loss since

63

w For a pre-radio critique of Sanierung, see ‘Eine Kulturstadt', Arbeiter-Zeitung, 28 December 1922, 1.

See, for example, the debate over radio Sanierung for the Vienna Volksoper in late 1924 as revealed by
‘Geld fiir die Volksoper?’, Die Stunde, 18 December 1924, 6, and ‘Die Wiener Volksoper geschlos-
sen’, Welt Blatt, 16 December 1924, 3. On performers’ unions, see ‘Die Musiker gegen die “Ravag”™,
Neues 8-Ubr Blart, 30 October 1925, 2; also ‘Die Musiker und die Ravag’, Arbeiter-Zeitung, 15 Jan
1930, 8.

%5 See the report ‘Radio und Theaterkrise’, Kleine Volks-Zeitung, 9 September 1926, 2-3.

6 See ‘Finanzminister Dr. Ahrers wirtschaftliche Mandate’, Reichspost, 22 November 1924, 10.

%7 See ‘Dr. Rintelen — Unterrichtsminister’, Reichspost, 22 June 1926, 2, and ‘Schneiderhan — General-
direktor der Bundestheater’, Reichspost, 18 July 1926, 8. On the autonomy of the Bundestheater —
here referred to by its alternative name Staatstheater — see ‘Die Reform der Staatstheater’, Newues
Wiener Journal, 4 December 1923, 2.

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

432 Nicholas Attfield

the beginning of the decade; across his roles, Rintelen could ensure its ongoing
financial support, overseeing the flow of funds from RAVAG in return for the
transmission of opera broadcasts.®® Yet as the socialist press rapidly realized, this was
not necessarily as beneficent as it first appeared: the ongoing link put radio subscription
costs at the perpetual risk of increase, ultimately threatening the domestic consumer
with the burden of large-scale institutional rehabilitation, and suggesting that this
cultural Sanierung was little more than a Christian Social political strategy. In the hands
of Rintelen, it could easily be seen as a means of refloating and maintaining favoured
bourgeois institutions at the expense of workers who could not afford their high ticket
prices anyway and benefited little from them, a kind of stealth tax on those of already
limited means.

Above all, what such Sanierung efforts make clear is that when Dollfuss moved to
dissolve parliament in March 1933, the Austrian radio service offered several key
benefits to his Christian Social leadership, far beyond those of broadcast propaganda
through programming alone. In the wake of the financial rehabilitation campaigns
begun in the 1920s, numerous Austrian music-theatrical institutions had become
dependent on the prosperity and popular reach of RAVAG. A strong grip on radio,
therefore, promised further leverage over public-facing institutions that could now be
pressed upon to do foundational cultural work in the transition from Christian
Socialism to Austrofascism, speaking to some 500,000 registered households, an
uncountable mass of unregistered ones and any number of public spaces. This was
an unequalled audience share in a country of almost seven million inhabitants.®” Thus
RAVAG was drawn ever more tightly under the control of the Ministry of Education in
late 1932, and once again took the lead in Sanierung efforts for the Bundestheater.
Commentaries suggest, indeed, that the management and administration of radio,
federal theatres (including programming decisions) and music conservatories were now
to be merged under the general aegis of the Ministry of Education, its minister Rintelen
and its Catholic clergy-inclined, anti-socialist ideologues.”” In March 1933, this reach
would be extended still further: RAVAG agreed to pay to the ministry the large sum of
410,000 Schillings, to be put towards the nebulous ends of the ‘subsidy of theatres
throughout the federal lands and other support for the arts’; and to use its network to
run a newly scheduled Bundestheaterwoche (‘Federal Theatre Weekly’) radio pro-

gramme, as an explicit form of ‘propaganda service’.”"

%8 For the beginnings of this Sanierung process, see ‘Wie die Radiohorer die Bundestheater sanieren

sollen’, Arbeiter-Zeitung, 16 October 1925, 9, and for a less sensationalist estimate of possible
subscription increases, ‘Die Radiohérer sollen die Bundestheater sanieren’, Der Tag, 26 September
1925, 5.
69 According to Radio Wien, subscriptions stood at 492,571 at the end of 1932. See ‘Die Teilnehmer-
bewegung der Ravag’, Radio Wien, 9/34 (1933), 1.
‘Ravag und Staatstheater’ and ‘Rosenhiigel und Opernring’, Der Tag, 14 December 1932, 1-2. Also
‘Die Ravag soll den Klerikalen allein gehéren’ and ‘Hinde weg von der Ravagl’, Der Abend,
14 December 1932, 2-3.
‘Einigung zwischen Ravag und Unterrichtsministerium’, Radio Wien, 9/26 (1933), 1.

70

71

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

Music and Austrofascism 433

At the very moment of Dollfuss’s dismantling of parliament, then, RAVAG had been
confirmed by these political manoeuvres in its long-held identity as lynchpin, a key
component holding together others in the cultural sector and now merging them into
attempts at the control of national education. It is no additional surprise to find that the
service’s ‘parliamentary’ Beirat council — in effect, radio’s last bastion against political
monopolization — was now wound down, finally dropping out of official reports in
early 1934.”? Much like the national parliament, RAVAG’s steering mechanisms, once
alive to the voices of Amateure and their distinct radio clubs, were brought to a halt. On
the airwaves, as elsewhere in Austria, the conceit of due democratic process was finally
abandoned; Austrian national culture, like its political culture, was to be formed from
the top down.

The rebirth of the Symphoniker and Entpolitisierung (‘depoliticization’)

Much like other Austrian musical and theatrical organizations, the Wiener Sinfonie-
Orchester had become dependent on RAVAG over the course of the First Republic.”?
Refounded in 1922 as a professional orchestra-for-hire, the ensemble had soon turned
to radio performance to provide one of its streams of income, alongside concerts
organized by Viennese agencies and music associations.”* Under this arrangement it
had taken part in exactly the kinds of religiously inflected public broadcasts to which
the socialist press had long objected. We find the orchestra, for example, presiding over
radio performances of Haydn’s Die Schipfung on Easter Saturday in 1925 and Mozart’s
Requiem on All Saints’ Day in 1927.7°

This relationship with radio strengthened over the course of the decade, largely
displacing other orchestras sometimes heard on the air; it became particularly tight in
late 1931, when, facing acute financial hardship and lacking sufficient subsidy from
federal and regional government, the Sinfonie-Orchester entered into a contract to
provide a large proportion of the radio service’s daily concerts.”® RAVAG’s recently
appointed music director Kabasta was one of the initiators of this arrangement:

72 Ergert, in 50 Jahre Rundfunk, vol. i, 1306, states that the Beirat was dissolved in autumn 1933. See also,

however, ‘Neues von Radio-Wien’, Radio Wien, 10/19 (1934), 1, which gives details of a new Beiraz;

no further reference to the body appears in this publication, and the new Beirat’s socialist contingent,

the Arbeiter-Funkverband Osterreichs, was anyway banned a few weeks later. See ‘Alle marxistische

Gewerkschaften und Vereine aufgelést’, Neues Wiener Journal, 15 February 1934, 6.

Here I adopt the now-standard spelling ("Wiener Sinfonie-Orchester’) in accounts of the orchestra

before 1933. It should be noted, however, that contemporary press reports refer to the same ensemble

in numerous different ways across the 1920s and early 1930s: it was also known as the (Wiener)

Symphonieorchester, Symphonie-Orchester, Sinfonieorchester and Symphonisches Orchester. Fur-

thermore, its players were occasionally referred to as the “Wiener Symphoniker’” even before the

official name change in 1933, and ‘Sinfonie-Orchester’ and its variants are still found after this

change.

74 See Eiojrnst Kobau, Die Wiener Symphoniker: Eine sozialgeschichtliche Studie (Vienna: Bohlau, 1991),
40-1.

75 See, respectively, Radio Wien, 1/25 (1925), 12, and 4/5 (1927), 156.

76 On subsidy arrangements leading up to 1931, see Kobau, Die Wiener Symphoniker, 43—5; also Alfred
Rosenzweig, ‘Die Musikstadt Wien und das Funkorchester’, Der Tag, 11 July 1933, 7.

73

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

434 Nicholas Attfield

according to his categorization, the orchestra would now give ‘symphony concerts’
using its full deployment of at least 70 players, smaller ‘entertainment concerts’
featuring ‘easy-to-grasp, popular programmes’, and, as a synthesis of these opposites,
‘orchestral concerts’ consisting of ‘lighter genres by our great masters’.”” In so doing,
the orchestra paved the way to its own financial Sanierung by becoming something like
the service’s ‘house’ ensemble, working across the various musical genres that still filled
the majority of airtime. As some press reports noted, this was a model typical of
German broadcasters.”® It also brought the Sinfonie-Orchester closer to perceived
public mores driven by the new practice of radio listening, while simultaneously
meeting widely held aspirations to improve public taste and awareness of Austria’s
musical heritage.

In April 1933, however, on the heels of further financial crisis deepened by the
collapse of one of its key concert promoters, the Sinfonie-Orchester had no option but
to negotiate an even more extensive agreement with radio.”” This also meant that it
could be forced to enter explicitly into the Austrian political sphere. Since its inception,
the ensemble had claimed artistic distance from any direct political affiliation. It had
nonetheless attained a political colouring from the manner of its operations: as
Clemens Krauss had noted in 1923, opposite the stately, more leisurely, far older
Wiener Philharmoniker, the Sinfonie-Orchester was the professional Viennese orches-
tra of hard graft, playing a concert every day of the week, often on very few rehearsals.®°
It had also long been associated with the social democratic initiative of the Workers’
Symphony Concerts and other popular series, and its principal union, the Vereinigung
der Wiener Musiker, held strong socialist afliliations throughout the 1920s.%! In the
immediate political context of early 1933 — particularly Dollfuss’s dissolution of
parliament due to alleged socialist disruption — this identity made it a clear political
target. The ‘neutral’ RAVAG refused to be involved with such a dangerous ‘red’
enterprise and broke off discussions over the Sinfonie-Orchester’s new radio contract,
bringing the ensemble’s existence into dire jeopardy.®?

To save the situation, the orchestra’s leadership at this point offered the unoccupied
presidential position above them to the prominent Christian Social politician

77

i Kabasta, ‘Das achte Sendejahre beginnt’.

See “Verinderung in der musikalischen Leitung’, Neues Wiener Journal, 9 February 1930, 6, which
also gives details of Kabasta’s initial appointment at RAVAG.

On this collapse and its aftermath, see ‘Dirigenten, die fiirs Dirigieren zahlen’, Wiener Sonn- und
Montags-Zeitung, 25 July 1932, 7. On the Sinfonie-Orchester’s financial hardships, see ‘Krise des
Wiener Symphonieorchesters’, Kleine Volks-Zeitung, 12 May 1932, 5.

80 Julius Bistron, ‘Gesprich mit Klemens Kraul8’, Neues Wiener Journal, 4 December 1923, 2-3.

81 On the workers’ concerts, see Paul Stefan, 25 Jahre Arbeiter-Symphoniekonzerte’, Die Stunde,
19 November 1929, 6. On the union’s socialist links, see ‘Politische Musik?’, Reichspost, 28 March
1926, 12.

See the retrospective accounts of the affair given in ‘Das Schicksal des Wiener Symphonieorchesters’,
Wiener Allgemeine Zeitung, 14 June 1933, 5, and ‘Intimes vom Wiener Symphonie-Orchester’, Der
Morgen, 19 June 1933, 6.

79

82

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

Music and Austrofascism 435

Alexander Hryntschak.®? Numerous factors make this a significant appointment.
Hryntschak’s background was not in the cultural sector but in finance. Since his
election to parliament in 1929, he had regularly appeared in the press as commentator
on and policymaker for issues relating to housing, transport and industry and, in early
1933, had been widely tipped as Austria’s next finance minister.®* This specifically
political — as opposed to musical — capital sets him apart from the Sinfonie-Orchester’s
former head, Leopold Hlawatsch, a well-known dignitary in Viennese musical life; it
distinguishes him, too, from Hugo Burghauser, the bassoonist of the Wiener Philhar-
moniker who would be elected to the chair of his ensemble in June 1933.%5 Hryntschak
was also, as the Sinfonie-Orchester surely knew and perhaps calculated, amongst the
most strident of the early Christian Social ideologues of Austrofascism. Indeed, around
the time of his appointment to the Sinfonie-Orchester, the press would accuse him of
attempting to implement a national ‘Hitler-system’ of Gleichschaltung (‘equalization’)
after his maverick proclamation that ‘free-thinkers, spiritual nihilists and Austromarx-
ists’ would not be welcome in the country’s new all-encompassing Vaterlindische
Front (‘Patriotic Front’) movement, Dollfuss’s intended replacement for party-
political affiliations.®® Hryntschak took to the print media, moreover, to present
himself as a public theorist of the Szinde, the professional ‘estates’ of the new Austria,
within which employer—employee interests were supposed to be fully aligned and party
politics therefore made redundant.®”

In fact, we might even see the Sinfonie-Orchester as a testing ground for the cultural
implementation of these theories. Clearly drawing on them, Hryntschak immediately
demanded a programme of what he called Entpolitisierung within the ranks of the
Sinfonie-Orchester.®® This term, in spite of its literal translation (‘depoliticization’)
was a buzzword of Dollfuss’s political agenda after the closure of parliament — and what
it really meant, as commentators well knew, was the strategic marginalizing of
opposition, particularly socialist opposition, to make intervention more difficult; it
therefore institutionalized the cultural work that the radio service had been carrying out
for almost a decade.®” In the specific case of the orchestra, Entpolitisierung entailed its
expansion through the hiring of another 30 or so players. But the auditionees for these

8 ‘Die Verhandlungen zwischen der “Ravag” und dem Symphonieorchester’, Newue Freie Presse, 22 May

1933, 4.

On Hryntschak, see, as a few examples of many, ‘Der jiingste Abgeordnete’, Wiener Sonn- und
Montags-Zeitung, 14 January 1929, 4, and ‘Marxistische Vernichtung des Mittelstandes!”, Newes
Wiener Journal, 8 April 1932, 2. On his potential appointment as finance minister, see ‘Rekonstruk-
tion der Regierung Dollfuf$’, Der Morgen, 27 February 1933, 1.

Hlawatsch had until 1928 been president of the renowned Wiener kaufménnischer Gesangverein
(‘Vienna Businessman’s Choir): see, for example, ‘Ein Wiener Abend zu Ehren Richard Strauf$’,
Neues Wiener Journal, 5 February 1927, 4. On Burghauser, see ‘Der neue Vorstand der Philharmo-
niker: Burghauser’, Der Tag, 15 June 1933, 9.

‘Die vaterlindische Front des Herrn Hryntschak’, Wiener Allgemeine Zeitung, 2 July 1933, 1.

87 See ‘Dr. Hryntschak skizziert Stindestaat’, Neues Wiener Journal, 29 September 1933, 2.

88 Alexander Hryntschak, “Wie es um das Wiener Symphonieorchester steht’, Neues Wiener Journal,
20 June 1933, 8.

On Entpolitisierung in Austrofascist views of the employer—employee relationship, see Tdlos, Das
austrofaschistische Herrschafissystem, 354-5.

84

85

86

89

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

436 Nicholas Attfield

new places were allegedly vetted for their readiness to join the so-called ‘independent’
or ‘yellow’ union — that is, the union unafhliated with socialism and closely bound to
the employer — as well as Dollfuss’s Patriotic Front; ‘the new patriotism’, as the
Arbeiter-Zeitung put it, thus entailed ‘the breaking up of union solidarity’.”° All existing
permanent contracts were, moreover, substituted by one-year arrangements, giving
RAVAG — which now provided some two-thirds of the orchestra’s business — a high
level of flexibility over the future size and shape of the ensemble. Finally, in order to
facilitate these changes from a legal perspective, Hryntschak refounded the orchestra
under the name by which it has been known ever since: the Wiener Symphoniker.

Ernst Kobau, closely following Ergert’s official radio history, suggests that the
obvious political intervention in this affair was a reaction against a sudden drop in
subscriptions caused by the simultaneous launch of radio’s patriotic programming —
the commemorations of fatherland and celebrations of Heimat broadcast from early
1933 onwards.”! On this view, RAVAG deliberately tightened its grip on a Viennese
orchestra of note and used the allure of professionally played music to soothe public
resistance to Austrofascist propaganda and stabilize radio’s revenues. (Subscription
numbers did indeed recover towards 1935, though it is hard to assess the orchestra’s
specific role in this.)?? Yet surely Hryntschak’s negotiations had achieved far more than
an attempt at public appeasement. The new Wiener Symphoniker had undergone a
process of Sanierung in two senses: it was fully financially ‘rehabilitated” (sanierz) but in
return, to translate the term more literally, it was ‘sanitized” in the name of ‘depolit-
icization’, those members deemed undesirable forced out or made unwelcome by an
influx of carefully vetted newcomers.

It would be presumptuous, however, to conclude that Hryntschak’s ‘depoliticizing’
treatment of the Wiener Sinfonie-Orchester turned solely on political identities.
According to Michael Mann’s statistic, some three-quarters of the Viennese Jewish
population at this time voted socialist; thus it seems plausible that what appear to be
political motivations for Sanierung were bound up with racial and religious ones.”?
Indeed, according to some contemporary newspaper reports, Jewish members of the
orchestra were no longer welcome from 1933 onwards, reigniting the accusations of a
deeply ingrained antisemitism that had often surfaced against RAVAG programming
in the preceding years. Certainly, the Jewish leader of the orchestra, the prominent
violinist Hugo Gottesmann, was the only existing member to lose his post outright
(though his subsequent lawsuit against the orchestra complained only that he was
dismissed as ‘red’, not on the basis of antisemitism).”* And certainly, there is no

%9 ‘Das Wiener Symphonieorchester wird politisiert’, Arbeiter-Zeitung, 20 June 1933, 7. On the

emergence of the ‘independent union” movement in Austria after 1929, see Jill Lewis, Fascism and
the Working Class in Austria, 1918—1934: The Failure of Labour in the First Republic (Oxford: Berg,
1991), 150-8.

o1 Kobau, Wiener Symphoniker, 51-2; also Ergert, 50 Jabres Rundfunk, vol. i, 137, 142.

92 Duchkowitsch, ‘Umgang’, 367.

93 Michael Mann, Fascists (Cambridge: Cambridge University Press, 2004), 228.

24 See ‘Gleichschaltung des Symphonieorchesters?’, Der Abend, 19 June 1933, 11; also ‘Musikalischer
Funk’, Arbeiter-Zeitung, 22 May 1933, 5, and ‘Das Wiener Symphonieorchester wird politisiert’,

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

Music and Austrofascism 437

shortage of evidence that the Jewish members of the Symphoniker’s chief Viennese
competitor, the Wiener Philharmoniker, were subject to frequent attacks and the
threat of dismissal at about the same time.”> It is perhaps best, then, to point to a
broader overall conclusion: the Symphoniker’s new one-year contracts projected a close
shaping process — on political or racial grounds, or both — into the immediate future.
This would be overseen by a new management board that comprised not only a
RAVAG representative but also various members of Austria’s political, spiritual and
commercial elite. As one correspondent saw it (with a direct echo of Sanierung
rhetoric), these changes represented the letting in of a ‘draught of fresh air’.7°

Structurally, the Symphoniker’s expansion also made possible its division into two
separate, permanent ensembles, a 65-player groffes Orchester and a 32-player Funk-
kapelle (‘radio band’).”” The latter was to be dedicated entirely to what Kabasta termed
‘entertainment music of almost all kinds” and thus, in continuation of processes begun
several years before, entailed an end to radio’s ‘engagement of bands and orchestras
thrown together largely on an ad hoc basis’.”® As this rhetoric suggests, RAVAG’s
principal argument for this change was one of musical standards. Kabasta writes
elsewhere of the ‘considerable raising of artistic level’ offered by a permanent orches-
tra.”” But it meant too, of course, that unvetted musicians, many of whom had existing
affiliations to the strongly socialist-leaning unions of the First Republic, would no
longer be employed by the service. Furthermore, the fixed two-part division of the
orchestra meant that some of those who were successful in joining the ranks of the new
Symphoniker could be threatened with demotion if they refused to align with what its
leadership demanded of it. The Funkkapelle players had far longer hours than the groffes
Orchester, and anecdotal evidence suggests the fear amongst players of the former’s
‘chain gang’ work — endless performance, direct to broadcast, of music of questionable
quality played with little rehearsal.'? The new orchestra of Austrofascism, then, still
relied on age-old aesthetic hierarchies of music and musical work: in addition to new
social and political pressures, these also exerted force on the Symphoniker’s member-
ship and kept it in line with what now rolled forward as its contribution to Austrofascist
culture.

Arbeiter-Zeitung, 20 June 1933, 7. ‘Shaw und Einstein im Rundfunk’, Arbeiter-Zeitung, 1 November
1930, 17, is one example of accusations of antisemitism as a factor in earlier radio programming.
Gottesmann’s suit against the new Symphoniker leadership is detailed in Professor Gottesmann
klagt die Kéniginwitwe von Bulgarien’, Neues Wiener Journal, 25 April 1934, 12.

95 See, for example, Triimpi, The Political Orchestra, 100-1.

%6 Kobau, Wiener Symphoniker, 55; also ‘Die Reorganisation des Wiener Symphonieorchesters’, Die
Stunde, 20 June 1933, 10, from which the quotation is taken.

%7 These figures come from ‘Radiopost’, Radio Wien, 9/39 (1933), 71. 65 players was the projected size
of the ensemble for later that year.

98 Kabasta, ‘Bedeutsame Neuerungen im Musikprogramm’, Radio Wien, 9/29 (1933), 1.

99 Kabasta, ‘Das achte Sendejahre beginnt’, 2. See also the debate over standards of entertainment music
in ‘Neues vom Beirat’, Radio Wien, 9/33 (1933), 2-3.

100 Gee Kobau, Wiener Symphoniker, 56. ‘Chain gang’ is my translation of Kobau’s ‘Knochenmiihle und
Stratkompanie’ (p. 51).

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

438 Nicholas Attfield

Austrian Composers of the Present, pan-Germanism and Ernst Krenek
The detailed weekly schedules printed by RAVAG’s house publication, Radio Wien,

indicate the refounded Symphoniker’s contribution to Austrofascism. Specifically,
they reveal the new national emphasis in the repertoire it now played. This develop-
ment was largely driven by the Kulturverband vaterlindischer Rundfunkhérer (‘Cul-
tural Association of Patriotic Radio Listeners’), a pressure group whose chief
spokesperson, the composer Joseph Rinaldini, was appointed to the RAVAG advisory
council in January 1933. In Rinaldini’s words, the Kulturverband saw an opportunity
in radio programming for the ‘nurturing of patriotic art and patriotic spirit’: this could
be achieved not only by ‘lectures and reports focused on Heimat' and through certain
ceremonials such as the broadcast of Haydn’s Kaiserhymne at the end of each evening,
but also by means of special emphasis on the lives and music of Austrian composers of
the present.!’! RAVAG immediately accepted this reccommendation and created from
it a weekly programme (Stunde osterreichischer Komponisten der Gegenwart) that began
on 7 April 1933, and often involved members of the Symphoniker playing the works
showcased. The first episode focused on Egon Kornauth, and over the next five years,
some 100 or so other Austrian composers were featured; each was profiled by an essay
in Radio Wien, typically written by a leading Austrian music critic or music scholar.
The strong impression is therefore of an attempt to generate a musical network, again
with radio as its central node, comprising national composers, performers, critics,
readers and listeners.!%?

Rinaldini’s new composers series can be seen as a continuation of numerous other
contemporary music series and one-off contemporary concerts that had been delivered
by the Symphoniker and broadcast by RAVAG over the past few years, some of which
had centred on Austrian composers of the day.!?? Likewise, it served as an ‘art music’
counterpart to the countless Vienna-themed light music concerts that the Symphoni-
ker Funkkapelle had now taken over from the ensembles that had established them over
the past decade, broadcasts with wistful titles like Mein Lebensiauf ist Lieb und Lust
(‘Love and Joy are the Story of my Life’).!%* As Rinaldini’s written introduction to it
confirmed, however, the new series was also intended to give the limelight to significant
Austrian individuals, one only per programme. ‘Each time,” he writes, ‘a duration of
40 minutes or so will be dedicated to a sole composer, delivering a fully rounded
impression of unique artistic individualities.”' %>

101 \7om Radiobeirat’, Radio Wien, 9/17 (1933), 3; also ‘Neues vom Radiobeirat’, Radio Wien, 9/23
(1933), 3-4.

102 See ‘Der Komponist Egon Kornauth’, Radio Wien, 27/2 (1933), 2.

103 See, for example, the Radio Wien listings for the series Querschnitt durch das osterreichische musikalische
Schaffen der Gegenwart (from October 1932) and Zeitgendssiche dsterreichische Komponisten (from
January 1933). See also the Symphoniker programme dedicated to contemporary Austrian orchestral
works, as detailed by Radio Wien, 9/38 (1933), 4.

1% Radio Wien, 9142 (1933), 38.

105 Joseph Rinaldini, ‘Stunde osterreichischer Komponisten der Gegenwart’, Radio Wien, 9/27 (1933), 1.

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

Music and Austrofascism 439

At first glance, therefore, the new series seems potentially artistically deep and rich; it
also appears to some extent inclusive, since its 100 or so subjects prove to be of various
ages, backgrounds, compositional styles and institutional links, their common bond
being the simple fact of connection by birth or career to the Austrian Republic.
Numerous composers of Jewish heritage — Gal, Pisk, Weigl and Schulhof, for example
—were profiled early in the series, and Korngold’s programme in October 1937 was the
occasion for the public premiere of his song cycle Unverginglichkeit, op. 27.1°° Three
(but only three) women composers were also featured: Miiller-Hermann, Bach and
Kern.!%” Bortkiewicz, though born in the Russian Empire in 1877, was included on
account of his residence in Austria since the early 1920s.!9%

On closer inspection, however, it becomes clear that an exclusionary cultural
politics is in force in Rinaldini’s new series, although it is difficult to discern whether
it excludes according to precise criteria, and if so, what these might be and how they
might combine — religious and racial background, perhaps, or overt socialist links, or
modernist compositional aesthetics, or age, or ‘absentee’ status (the simple fact of
having left Austria some years before and being domiciled elsewhere). Schoenberg
and Eisler, for example, were never profiled; nor were Krenek, Wellesz, Reznicek
and Schreker. Berg and Webern were also excluded, but, perhaps in deference to
their continued presence and influence in Austria, were instead given a programme
under the sui generis rubric Moderne dsterreichischer Musik (‘Modern Austrian
Music’) in the usual Wednesday evening slot, a broadcast that saw them condemned
as ‘Jewish’ by neighbouring Nazi-controlled Bavarian radio.'°” Most surprisingly,
bearing in mind his place as doyen of Austrian symphonic music after Bruckner,
Franz Schmidt was never profiled by the series. He was instead given a separate radio
broadcast in 1934 on the occasion of his 60th birthday — but then again, so was
Schoenberg, though he was only represented by his early works up to the Six Piano
Pieces, op. 19 (1913).110

How do we interpret these choices? Krenek, one of those excluded, had little trouble
formulating a summary. Responding in a journal article to the decennial celebration of
RAVAG music in September 1934 — a succession of broadcast festival performances

106 Eor the accompanying essays on these composers, see Paul Stefan, ‘Hans G4l’, Radio Wien, 9/29
(1933), 5; Paul Stefan, ‘Paul Amadeus Pisk’, Radio Wien, 9/37 (1933), 6; Kurt Roger, ‘Karl Weigl’,
Radio Wien, 10/8 (1933), 2; Erwin Felber, ‘Otto Schulhof’, Radio Wien 10/27 (1934), 2; and Rudolf
Hoffmann, ‘Erich Wolfgang Korngold’, Radio Wien, 14/4 (1937), 4-5.

107 See Maria Komorn, ‘Johanna Fr. Miiller-Hermann’, Radio Wien, 10/12 (1933), 2—3; Hans Ewald
Heller, ‘Maria Bach’, Radio Wien, 11/20 (1935), 2—3; and Andreas Weissenbick, ‘Frida Kern’, Radio
Wien, 11/36 (1935), 4-5.

108 Gee ‘Serge Bortkiewicz', Radio Wien, 11/17 (1935), 2-3.

109 See Paul A. Pisk, ‘Alban Berg — Anton Webern’, Radio Wien, 10/10 (1933), 2-3, and its programme
listing (p. 25). For Berg’s outraged letter to the Bavarian broadcasting company responding that he is
0f ““100%” Aryan and German extraction’, see Margaret Notley, ‘1934, Alban Berg, and the Shadow
of Politics: Documents of a Troubled Year’, Alban Berg and his World, ed. Christopher Hailey
(Princeton, NJ: Princeton University Press, 2010), 235-6.

10 Gee Fritz Hochberg, ‘Franz Schmidt, Radio Wien, 11/14 (1934), 4-5, and Hans Heller, ‘Arnold
Schonberg’, Radio Wien, 10/50 (1934), 4-5.

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

440 Nicholas Attfield

presided over by the Symphoniker and closely interlinked with Rinaldini’s Austrian
Composers of the Present series — he wrote the following:

We must conclude that the music leadership of Ravag, a partly or completely official
institution, whether on its own or as instructed by some other authority, has taken the
decision to suppress as far as possible the sector of contemporary Austrian music that is
oriented in a different direction (the organizing of an extremely modest Schoenberg
celebration hardly counts as a sufficient alibi).!!"

By this ‘different direction’, Krenek meant specifically ‘representatives of the new
music [...] that same music that is being forced into silence in today’s Germany,
heaping massive spiritual and material damage on to its creators’.!'? This seems,
bearing in mind the exclusions noted above, a reasonable conclusion to draw: that
RAVAG’s principal musical attitude was anti-modern, antisemitic, suspicious of
international renown, and thus dancing to Nazi Germany’s protectionist tune. Yet,
as Krenek also acknowledged, one of the RAVAG festival concerts of 1934 had featured
the premiere of a work by Gél, namely the op. 43 Concertino for piano and string
orchestra. This was hardly representative of Krenek’s idea of the maligned ‘new music’,
perhaps, but still it was the music of a Jewish Austrian recently removed from his post at
the Mainz Conservatory by its new German Nazi administration.''?> Counter to
Krenek’s claim, this premiere could equally be interpreted as an Austrian gesture of
solidarity with Gél and against German antisemitic oppression.

It is ultimately the Radio Wien essays on Austrian Composers of the Present that
illuminate this complex situation and the murky cultural politics shaping it. Rinaldini’s
overall introduction to the series lamented what he saw as the contemporary critical
tendency to ‘rant, in a party-political fashion, for one small avenue or another’ — for
which he gave the example of what he simply called ‘atonality’. Echoing surrounding
Austrofascist calls for ‘depoliticization’, he instead demanded the honouring of the
exceptional Fiihrer-like individual who transcended such party lines: that is, public
engagement with the ‘special characteristics of an autonomous mentality [ Geistigkeit],
not with the ‘bland expression of a Zeitgeist measured according to genre’.''”
Rinaldini’s new radio series, with each programme dedicated to an individual com-
poser, would of course privilege such engagement, and in so doing would highlight the
‘eternal fundaments’ of art that, whatever party factions might proclaim, had not
changed, and were now to be shown as the specific preserve of the Austrian
musical mind.

As the series proceeded through its profiles week by week, however, this projected
exploration of the Austrian mind devolved rapidly into the endless repetition of a
collection of core tropes of ‘Austrianness’, all of which had long existed in discourses of

T Aystriacus [Ernst Krenek], ‘Ravag-Sendung und Oesterreichische Sendung’, 23: Eine Wiener Musik-
zeitschrift, 15/16 (1934), 18-24 (p. 20).

Y2 Thid,

13 See ‘Das Rundfunk-Musikfest’, Radio Wien, 10/51 (1934), 6—7, and the programme listing in Radio
Wien, 10/52 (1934), 18.

114 1. .. L . 1. .
Rinaldini, ‘Stunde &sterreichischer Komponisten der Gegenwart’, 1.

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

Music and Austrofascism 441

national music: Austrian melodiousness, for example, or the close bond to nature and
landscape, or the healthy suspicion of modernism, or the sure sense of form derived
from Viennese classicism.!'> Crowded out by these tropes, Jewishness in music — as
one example of possible difference against the reinforced norm — was never thematized,
even for Jewish composers like Gal. It was Schubert, Bruckner, Mozart and Haydn
who were repeatedly cited as the primordial models for Austrian composition of the
present, never Mahler; Gél’s simple ‘joy in music-making [Musizierfreudigkeit]’,
indeed, ‘leads straight back to Schubert’.!'¢ Likewise, although the prior reputation
of the Viennese composer Ernst Kanitz was as Atonaler, the reader and listener were
strongly reassured (by the musicologist Robert Konta) that he actually composed
because of his great Austrian passion for melody. His harmony is ‘predominantly
tonal’, however it might sound, and it is ‘certainly not based on any of the atonal
systems (the 12-note row)’.!!”

An extended example of the same strategy — we might tentatively call it ‘musical
Austrofascistization’ — concerns Vinzenz Goller, the second composer to be profiled by
the radio series, in April 1933. The introduction to Goller, written by the musicologist
Andreas Weissenbick, presented him as a Bruckner-like naive, his father an organist
and teacher in the Volksschule, his mother a singer in the church. Members of the
Symphoniker presided over a 45-minute broadcast of his accompanied choral music,
intended — predictably — to showcase what Weissenbick identified as his ‘melodic
invention’ and ‘utmost dexterity in formal construction’, and, through these qualities,
his ‘inward bond to nature’. But it is the specifics of Goller’s given curriculum vitae that
are still more telling. Born in St Andri bei Brixen (part of the formerly Austrian Tyrol,
granted to Italy by the Treaty of Saint-Germain in 1919), he had spent years in and
around Regensburg, bringing his Austrian mastery to the German Catholic church and
(so the introduction goes) at last overcoming the unfruitfulness of musical Cecilianism.
This reputation he had brought back to Vienna and the Akademie fiir Musik und
darstellende Kunst, where he had founded the department devoted to church music in
1910. Thus Goller’s personal-musical qualities were matched by civic credentials
(Austrian citizenship, Viennese service) and ethnic ones (Catholicism, Tyrolean
ancestry). He united all this through a sense of ‘artistic mission’, as Weissenbick put
it, that both served Austria and was symbolic of Austria’s influence beyond its
immediate state boundaries.''®

As this example suggests, it would be simplistic to view RAVAG as enshrining a
consistent and unilateral exclusionary policy in its music, whether antisemitism, anti-
modernism, anti-socialism or anti-absenteeism. Its policy combined all of these; but
over and above them, and marshalling them flexibly, was an identity politics closely
aligned with what Julie Thorpe has termed ‘Austrian pan-Germanism’ at the beginning

15 See, as examples, the Radio Wien profiles dedicated to Pisk (9/37, 1933, p. 6), Alexander Spitzmiiller-
Harmersbach (10/3, 1933, p. 2), Franz Hasendhrl (11/2, 1934, pp. 6-—7), Richard Wickenhauser
(12/1, 1935, pp. 4-5) and Rinaldini himself (10/13, 1933, pp. 2-3).

116 Srefan, ‘Hans G4l 5

117 Robert Konta, ‘Ernst Kanitz’, Radio Wien, 10/21 (1934), 6-7.

18 Andreas Weissenbick, ‘Vinzenz Goller’, Radio Wien, 9/28 (1933), 8.

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

442 Nicholas Attfield

of the period of Austrofascist rule. Pan-Germanism, for Thorpe, was a nationalist
ideology operative across numerous fields including education, media and local
government: it brought together civic features with ethnic ones and, at its fringes,
also made use of racial ideas reminiscent of National Socialism.''? From this platform,
pan-Germanism extolled the hegemony of German Austrians, their right and mission
to Germanize and govern their non-German counterparts in central Europe, and the
immutable identity of Christian Austria as a stronghold of German thought and
culture. Moreover, despite the obvious implications of the term and its historical links
to the ‘pan-German’ movements of the nineteenth century, its proponents did not
necessarily advocate territorial union with Germany, particularly a union in Hitler’s
terms that might leave Austria as the silent partner and lesser power.!2°

If we accept this pan-Germanism as strongly operative in Dollfuss’s new corporative
Austria from 1933 onwards, and likewise Thorpe’s definition of Austrofascism as ‘the
process of forging a community of citizens who conformed to the official pan-German
identity’, then Rinaldini’s composer series can easily be seen as part of the Austrofascist
process, accessing and shaping the national community via the medium of state-
controlled radio.'?! Thus it smoothly advanced the fortunes of the Catholic church
composer Goller and his gentle motets in the manner of Bruckner. It could also flex,
however, to embrace the likes of Kanitz and Gal. The decisive factor in all these cases
was seemingly that all could be claimed as ‘forgotten by the fatherland’ (and, in Gél’s
case, perhaps, rejected abroad).'?? This ‘overlooked’ status played at least a twofold
role: it gave Rinaldini the opportunity not only to chastise radio listeners for ignoring
significant artists in their midst (and thus failing in their own pan-German civic duty),
but also to project aspects of pan-German nationalist identity on to figures and musical
works that in the public mind were still little more than blank canvasses. Thus Goller is
made ‘the pure [echr] Austrian man who cleaves to a high ideal without losing the
ground beneath his feet [...] his art prepares countless people to receive the most noble
of joys’. Gdl is the ‘pure Austrian master [...] whose dignified seriousness ever remains
that of the people [volkstiimlich]’. Kanitz binds the ‘positive achievements of recent
times’ to the ‘more practical musical [musikantisch] character of us Austrians’.!?3

This is not to imply, however, that pan-German concerns were the sole preserve of
RAVAG, Rinaldini and his exclusive register of Austrian composers of the day. That
they were also important to one not so favoured, Krenek, is clear from the 1934 essay
cited above, in which he too writes of an ‘Austrian mission’, namely ‘to ensure the

19 Thorpe, ‘Austrofascism’, 318.

120 1pid., 317-19. Also Thorpe, Pan-Germanism, 16—44.

121 Thorpe, ‘Austrofascism’, 328.

122 Rinaldini, ‘Stunde 6sterreichischer Komponisten der Gegenwart, 1.

123 Weissenbick, ‘Vinzenz Goller’, 8; Stefan, ‘Hans G4l’, 5; Konta, ‘Ernst Kanitz’, 7. That comparable
claims for ‘Austrianness’ in music persisted long after the Anschluss and the war is clear from the
debates surrounding the Grof8er Osterreichischer Staatspreis (‘Grand Austrian State Prize’) of 1950
and beyond, as evidenced in Monika Krépfl, ‘Preise und ihre Vergabepolitik im Osterreich der
Nachkriegszeit am Beispiel von Hans Gal und Egon Wellesz’, Musik des Aufbruchs. Hans Gdl und
Egon Wellesz: Continental Britons, ed. Michael Haas and Marcus G. Patka (Vienna: Mandelbaum,
2004), 121-7. I am grateful to Michael Haas for bringing this to my attention.

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

Music and Austrofascism 443

continuity of the true German culture and keep it alive for the future of Germanness in
its entirety [Gesamtdeutschtum] . Krenek fully agreed that RAVAG was an artistic
institution perfectly placed to accomplish this; his title puns on this point, in fact,
as Sendung translates as both ‘mission’ and ‘broadcast’, and so Austria’s mission is
presented as intertwined with its radio service. Even so, he complained that RAVAG
had missed its opportunity through series like Rinaldini’s Awustrian Composers of the
Present, and had instead clung to an ‘oppressive one-sidedness’, not least in what he
hears as its Nazi-like preference for conservative tonal styles.'”# Thus the radio service
had, to paraphrase Krenek’s critique, forced little-known composers into its own
narrow vision of a pan-German rank and file and then paraded them before its
considerable public, all the while ignoring those figures who, more obviously techni-
cally progressive, already enjoyed international renown as Austrian leaders of the
compositional fraternity. In that case, the new Austrian corporative state had in fact
become fundamentally indistinguishable from ‘the totalitarian state of mechanical
coordination [Gleichschaltung] in Germany: the Austrofascism promulgated by
RAVAG’s music was no different from, and no better than, Nazism.!?>

This is, then, an instructive polemic, as it interjects Krenek across the stereotyped
alliances we might otherwise assume between artistic styles and political positions in
this period. He summarily rejects political and territorial union with contemporary
Germany; he writes of Austria taking the world lead against Nazi ‘barbarism’ and
passionately rejects any claim for the ‘natural’ basis of the received laws of harmony and
melody.!?¢ But he also implicitly accepts cultural union with Germany: the reaching
out of the ‘brotherly hand’, in his phrase, with the caveat that it must be extended from
the Austrian side to those deemed ‘sincere’ (aufrichtig). Moreover, he envisions
contemporary Vienna — home of the tradition-devoted Wiener Schule — as the true
stronghold of German culture, its radio transmitters bringing ‘the real Austrian soul
before the entire world’.'?” This last is actually a quotation from the new Austrian
chancellor Schuschnigg in a speech given at a Musikverein concert for the tenth
anniversary of RAVAG’s founding, at which Kabasta and the Wiener Symphoniker
played both Wagner and Bruckner.'?® In citing it, Krenek seeks to reinforce his essay’s
own advocacy of ‘the will and decisive acts of our Fiihrer’ in forming the new Austrian
stronghold-state, as well as the ‘Christian and corporative principle of cooperation’, the
‘ideal vision of orderly multiplicity’ and the principle of shared devotion to the
‘proclaimed national interest’ (Szaatsraison) that should properly underpin it.!??
Krenek may clearly be, in short, what we might endeavour to call an ‘Austromodernist’;
yet he comes across also as a venerator at the shrine of the assassinated Fiihrer Dollfuss
(shot dead by Austrian Nazis just before the essay appeared) and a vocal supporter of

124 Austriacus [Krenek], ‘Ravag-Sendung’, 20.

25 Ibid., 20-1.

126 Ibid., 24, 22.

27 Ibid., 23—4.

128 See the reported speech in ‘Jubilium der Ravag’, Kirnimer Tagblart, 4 October 1934, 4, and the listing
in Radio Wien, 1/11 (1934), 85.

129 Austriacus [Krenek], ‘Ravag-Sendung’, 23, 20.

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

444 Nicholas Attfield

Dollfuss’s successor Schuschnigg. In his own anti-RAVAG and anti-Nazi terms, he is a
pan-German Austrofascist.

Indeed, Krenek tried hard to deliver his alternative vision of an Austrofascist music,
launching his own series of contemporary Austrian music concerts in October 1934.
The first of these featured piano works by Schoenberg (including the 12-note op. 25),
Schmidt’s Second String Quartet (1930) and songs by Julius Bittner: all these
composers had turned 60 in 1934, and, as Krenek’s introduction states, the point
was to display the diversity within the Austrian contemporary whole, the stylistically
old alongside the new, regardless of the homology of chronological age.'?° In the final
concert in April 1935, moreover, he extended a ‘brotherly hand’, programming new
works by himself, Wellesz and Robert Leukauf alongside those by Germans drawn to
Vienna: Hans Erich Apostel’s Sonata ritmica and some Lieder by Theodor Adorno.!?!

Yet Krenek’s series took place at the inconspicuous, outmoded Ehrbar Saal in the
fourth district of Vienna, and attracted little press commentary.'*? Crucially, it was not
broadcast on national radio, which at the time of the first concert preferred to deliver
two Wiener Symphoniker programmes to its listeners, one entitled ‘Sport in Music and
Song’, the other ‘From Old Myths and Tales’.’*? Such picturesque and easily assim-
ilable offerings, alongside RAVAG’s Austrian Composers of the Present, continued for
the next five years, and were galvanized along the way by other similar series that held
this most prominent of national podiums as they continued to shape the pan-German
community of Austrofascism — in ways that, even if they could be read as gently critical
of Nazi Germany, never stiffly opposed it. Krenek and his conception of Austrian
music had no such mouthpiece and no such audience; increasingly, they were drowned
out of the public discourse, and friends discussed his failing energies in promoting his
concerts. 34

Conclusion: pan-Germanism, Austrofascism and National Socialism

Austrian pan-Germanism, then, is one useful means of capturing the principal
ideological thrust that developed out of Christian Socialism and one way of approach-
ing Austrian public musical life around and after 1933. As we have seen, a platform of
German Austrian superiority and mission operated across the boundary lines that this
historiography implies, inflecting not only Rinaldini’s new radio series but also
Krenek’s counterpunch against it. Both camps, I think, would have seen a prevailing
common sense in a turn of phrase like ‘Austro-German music’. Krenek, to reiterate,

130 See ‘Osterreichisches Studio’, Der Tag, 16 October 1934, 8; also ‘Osterreichisches Studio’, Neue Freie
Presse, 2 November 1934, 15

131 See ‘Schluflabend des “Osterreichischen Studios™, Der Tag, 3 April 1935, 9.
32 The most extensive account of the Ehrbar as a concert venue, including mention of Krenek’s series as
a continuation of its commitment to contemporary music, can be found in ‘Renaissance einer
Alewiener Kunststitte’, Der Tag, 24 February 1935, 8.

133 See the listings given in Radio Wien, 11/4 (1934), 26.
* See the letter from Willi Reich to Theodor Adorno (1 February 1935), as reproduced in Notley,
‘1934, Alban Berg, and the Shadow of Politics’, 267-8.

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

Music and Austrofascism 445

wrote of the need for Austrian intervention in the struggle to preserve the ‘true German
culture’.'?>

To this it might be added that a comparable pan-German drive also fed into the
concert programmes that the Symphoniker delivered outside RAVAG’s direct pur-
view. The evening of 4 December 1933, for example, saw Dollfuss, Schuschnigg,
Hryntschak and countless other Austrofascist dignitaries attend the Vienna
Konzerthaus to hear the Symphoniker play a so-called Monsterkonzert, a special
performance for which the ensemble had been massively expanded to some 140 players.
This event was organized by Dollfuss’s Patriotic Front, soon to be Austria’s only
permitted political organization, and for which Rinaldini served as music advisor. !¢ At
first glance, its programme appears simply to pander to the tastes of Viennese opera-
and concert-going elites through its presentation of short works by Rossini, Wagner
and Richard Strauss. The centre of gravity of the ‘monster-concert’, however, was a
performance of Schubert’s ‘Great’ Symphony, dwarfing the surrounding Italian and
German offerings and seemingly condescending to them — not least because it gave
Viennese critics, amongst them the establishment composer Joseph Marx, the oppor-
tunity to extol superior Austrian musical virtues (for example, Melodienseligkeit,
‘melodic bliss’) and to admonish the conductor, the Italian Arturo Lucon, for
inevitably failing to grasp them.'?”

The Symphoniker’s foreign tours, too, can be viewed through this particular pan-
German lens. In the first two weeks of May 1935, the orchestra gave concerts across
cities in Italy, a schedule that must be seen in the context of contemporary political
overtures to Mussolini and the promise of solidarity against Hitler’s aggression towards
Austria; an Italian Cultural Institute had been opened by Schuschnigg in Vienna only
two months previously.!® Yet press reports emphasize not only this tour’s enthusiastic
reception by Italian audiences but also, in overtly military terms, its success as a
‘triumphal march of Viennese art’ — to which, apparently, Mussolini, the Pope and
Queen Elena had bowed in deference, the last expressing her delight, symbolically, in
German.'?? Similarly, in Great Britain in late 1936 — according to Ernst Decsey’s
report in Radio Wien — the very mention of the name ‘Vienna’ brought audiences
around the country flocking to their local concert halls, so that they might witness the
‘fundamental Austrianness [das Urdsterreichische]’ of the Symphoniker’s flagship
Bruckner performances.'“® Once again, this neatly intersected with Austrian state
propaganda, which sought at precisely this time to soothe British foreign policy fears

'9% Austriacus [Krenek], ‘Ravag-Sendung’, 21.

136 On the organization of the Patriotic Front, see Irmgard Birnthaler, Die Vaterlindische Front:
Geschichte und Organisation (Vienna: Europa, 1971), 186-7.

137 Joseph Marx, ‘Monsterkonzert der Wiener Symphoniker’, Neues Wiener Journal, 5 December 1933,
4. Also ‘Monsterkonzert im Zeichen der Vaterlindischen Front, Wiener Allgemeine Zeitung,
6 December 1933, 5.

'98 See ‘Eroffnung des italienischen Kulturinstituts’, Kleine Volks-Zeitung, 22 March 1935, 3.

139 Gee ‘Ungeheurer Erfolg’, Salzburger Chronik fiir Stadt und Land, 13 May 1935, 3, from which the
quotation is taken, and ‘Heimkehr der Wiener Symphoniker aus Italien’, Welz Blatz, 17 May 1935, 5.

140 Ernst Decsey, ‘Die Wiener Symphoniker in England’, Radio Wien, 13/7 (1936), 2

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

446 Nicholas Attfield

over the fragility of central Europe and, simultaneously, to attract renewed patronage
for Austrian culture from Britain’s wealthy elites.'#! The Symphoniker’s tour was thus,
to use Decsey’s word, a ‘crusade’ on several fronts at once: a display of cultural
superiority and political stability communicated through the ‘Austrian orchestral art
and Bruckner, the most Austrian of all its masters’, and delivered by a ‘first-class
orchestra on the march’.'4?

Nonetheless, just as Krenek had seen in 1934, the new Austria was in perpetual
danger of failing to become the stable, autonomous, unified nation that such Bruck-
nerian symphonic excellence seemed to mobilize through sounding forms. As Krenek’s
essay confirms, numerous points of overlap clearly existed between the Austrian pan-
Germanism projected by the radio service and National Socialism; at times, indeed,
their ideas, claims, personnel and practices were difficult to separate, and this proved as
productive for both these camps as it was ostracizing for their critics. Certainly, it had
sometimes suited RAVAG to silence Nazi voices: as, for example, in June 1932, when
the ‘neutral’ service had refused to broadcast a speech given by the prominent German
Nazi Gregor Strasser, leading to demonstrations in the streets and a march on the
Viennese RAVAG premises.' 4 But, far more frequently, the radio service had ignored
obvious Nazi sympathies amongst those it broadcast, thereby granting an implicit
acceptance that had the benefit of shoring up the Austrian state’s cultural provision on
the airwaves and simultaneously formed a precarious solidarity against social democ-
racy and ‘foreign’ incursion into hallowed German territory. The leadership of the
Symphoniker is here a case in point. Leopold Reichwein, one of the orchestra’s star
conductors, well known to the Viennese public through radio and concert life, had
been a highly active member of the German Nazi party since March 1932. From that
time onwards he fronted a range of propaganda activities in Austria on its behalf, with
only the occasional intervention from the authorities for fear of the civil unrest that his
vehement politics might cause.'#* Leading up to the German annexation, Reichwein
also acted as informant on the Austrian radio service: in a report of February 1937, he
complained to Goebbels’s Propaganda Ministry about Kabasta’s orchestral concerts
with RAVAG for their continued reliance on ‘dyed-in-the-wool Jews’, ‘rejected Aryans’
and other ‘questionables’.'4°

Likewise, of the 100 or so composers profiled by Rinaldini’s Austrian Composers of the
Present series, many can be shown to have held allegiances to Austrian or German Nazi
organizations; and while it is sometimes hard to discern whether these were politically
expedient responses to the annexation of 1938, in some cases it is absolutely clear-cut

141 gee Thorpe, Pan-Germanism, 70-3.

142 Decsey, ‘Die Wiener Symphoniker in England’, 2.

143 See ‘Keine Parteipolitik im Radio’, Reichspost, 15 June 1932, 1-2.

144 See Fred K. Prieberg, Handbuch deutsche Musiker 1933—1945 [CD-ROM] (Kiel: Prieberg, 2004),
674, 2181, 3027-8, 5653-62, 9425. On Reichwein and his relationship with Vienna, see Philipp
Stein, Das Wiener Konzerthaus 1930—1945 (Ph.D. dissertation, University of Vienna, 2013), 27-73;
political action against Reichwein in 1936 is detailed on p. 62.

145 Prieberg, Handbuch, 3492.

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

Music and Austrofascism 447

that they were convictions professed many years before.!“® Perhaps the most conspicu-
ous example is that of the Viennese composer Friedrich Bayer, who in April 1933 had
his symphonic poem Deutschland premiered by Reichwein at the Vienna Konzerthaus
to an audience of some 5,000 people, as part of permitted nationwide Nazi party
celebrations for Hitler’s birthday.'4” Nonetheless, only a month later, Bayer was featured
in Rinaldini’s composers series as a key contemporary Austrian, praised for his peculiar
ability — specifically as an Austrian German — to maintain his creative faculties ‘free
from extramusical reflection” and, in so doing, to synthesize ‘northern rigour’ with
‘southern melodic bliss’.!#® Even after the proscription of National Socialism in Austria
in June 1933 and Dollfuss’s assassination by Austrian Nazis the following year, Bayer
could still surface as an Austrian establishment composer. As Krenek pointed out,
although Bayer’s piano concerto was initially removed from the RAVAG celebratory
programme of September 1934 owing to ‘political concerns’, it nonetheless re-
appeared, unannounced, in the last broadcast of the series.'*” Moreover, Bayer was
the author of a 1934 article for Die Kunst in Osterreich (‘Art in Austria’, a periodical
much vaunted by the education minister Rintelen) in which some of RAVAG’s
implicit biases had been turned into strident statements of fact. As Krenek protests,
Bayer had launched an attack on atonal composition as ‘rootless, alien to the land and
the people’ and had placed it in sharp contrast to the ‘joyful melodies and charming
harmonies of indigenous Austrian music’.!*°

Bayer, therefore, was one example of a pan-German composer who could be
representative of both Austrofascist and National Socialist musicianship, depending
on the immediate context and function in which he and his works appeared. What this
impresses upon us is that, ultimately, to study Austrian institutions like RAVAG and
the Wiener Symphoniker must also be to add another strand to the already complex
skein: it is to consider the emergence of National Socialism, the other major fascist
grouping in Austria during the First Republic, and to track its development within and
against Austrian pan-German ideology towards the crucial annexation year of 1938.

To commentators like Krenek, this was initially an era of great possibility, of
productive political forces that might shape a path towards a higher Austrian culture,
born of rich tradition and leading Europe and the wider world; indeed, as we have seen,
the regimes of Dollfuss and Schuschnigg continued to make overtures to foreign
powers such as Great Britain and Italy, even after the political rapprochement with

146 \Wilhelm Jerger (Radio Wien, 10/25, 1934, p. 2) and Leopold Welleba (Radio Wien, 10/11, 1933,
p- 2) are examples of Austrian composers in the series whose biographies show clear Nazi allegiances;
many others could be demonstrated. On Jerger and Welleba, see Prieberg, Handbuch, 3409, 7654-5.

147 See ‘Hitler-Feiern in Osterreich’, Salzburger Volksblart, 21 April 1933, 4, and ‘Hitlers 44. Geburts-
tag’, Grager Tagblart, 20 April 1933, 2. The full programme, including Bayer’s premiere, can be
found in the online archive at https://konzerthaus.at/concert/eventid/9969 (accessed 20 September
2021).

148 Eritz Kuba, ‘Der Komponist Friedrich Bayer’, Radio Wien, 9/35 (1933), 47.

149 Austriacus [Krenek], ‘Ravag-Sendung’, 21. Compare also the original schedule given in ‘Neues von
Radio-Wien’, Radio Wien, 10/48 (1934), 1, with that listed in Der Tag, 28 September 1934, 8.

159 As reported in Austriacus [Krenek], ‘Ravag-Sendung’, 21-2.

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://konzerthaus.at/concert/eventid/9969
https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

448 Nicholas Attfield

Hitler of July 1936.'°!" Simultaneously, however, the many points of close contact
between pan-Germanism and Nazism enabled sympathetic transformation of the one
into the other, a change led and disseminated by prominent figures who saw the
advantages of holding a stake in both. This included well-known cases, politicians like
the founding RAVAG president and education minister Rintelen, who was imprisoned
in 1935 for having taken part in the Nazi assassination of Dollfuss; but it also included
those acting primarily, and perhaps somewhat less conspicuously, within the cultural
sphere that surrounded and informed the political one — figures like the Symphoniker
conductor Reichwein and the Viennese composer Bayer. It is in the efforts of this latter
group, in particular, that we might account for the frictionless interface between
Austrofascism, pan-Germanism and the National Socialism of the annexed state, a
slick Bruderkuss proclaimed from the Grofer Saal of the Vienna Konzerthaus and
broadcast to Austrian and German audiences on the now-integrated national radio
network in April 1938.157 It is in these efforts, too, and in the Christian Social and
Austrofascist contexts that nurtured them, that we might locate a contribution to the
historiography of twentieth-century European culture that has proved rather more
enduring: the tightening of the fraternal bond between Austria and Germany that
maintains ‘Austro-German music’ as a valid currency even into the twenty-first
century.

1 A second Symphoniker tour to Italy took place in mid-1937: see ‘Die Wiener Symphoniker in
Italien’, Salzburger Volksblatt, 11 May 1937, 5-6.

152 See Stein, Das Wiener Konzerthaus 1930—1945, 80—2. The post-Anschluss history of the Symphoniker
is detailed by Manfred Permoser, Die Wiener Symphoniker im NS-Staat (Frankfurt-am-Main: Peter
Lang, 2000).

https://doi.org/10.1017/rma.2022.21 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/rma.2022.21

	Music and Austrofascism: Radio, PanGermanism and the Reinvention of the Wiener Symphoniker
	Radio music and ‘neutrality’
	Sanierung (‘rehabilitation’)
	The rebirth of the Symphoniker and Entpolitisierung (‘depoliticization’)
	Austrian Composers of the Present, panGermanism and Ernst Krenek
	Conclusion: panGermanism, Austrofascism and National Socialism


